Bangkok 2019 : Nissan Teana facelift pasaran Thai

Bangkok 2019 : Nissan Teana facelift pasaran Thai

Pasaran ASEAN masih lagi belum menerima Nissan Teana generasi baharu berdasarkan model Altima 2020 yang muncul di Amerika Syarikat Mac tahun lalu. Namun di Thailand, Teana telah pun diberikan satu lagi facelift pada November 2018, di mana kami dapat saksikan sendiri model tersebut ketika berlangsungnya Bangkok International Motor Show 2019.

Model ini diberikan sentuhan perubahan yang agak ringan. Ia menerima gril hadapan V-Motion baharu bersama sepasang lampu hadapan LED berbentuk Boomerang, lengkap dengan lampu nyalaan siang. Ia juga hadir dengan set rim 18-inci dua-tona baharu untuk model-model tertinggi, namun tiada sebarang perubahan dilihat pada bahagian belakang.

Begitu juga pada bahagian kabin, hampir tiada perubahan disaksikan selain fungsi memori larasan diberikan pada tempat duduk hadapan untuk semua model, kecuali varian asas 2.0XE. Unit janakuasa juga sama di mana model 2.0 liter diberikan enjin MR20DE empat-silinder petrol NA berkuasa 136 PS/190 Nm, manakala versi 2.5 liter petrol pula menerima enjin QR25DE empat-silinder NA berkuasa 173 PS/234 Nm.

Bangkok 2019 : Nissan Teana facelift pasaran Thai

Kedua-dua enjin tersebut digandingkan dengan kotak gear CVT automatic Xtronic Nissan, memacu roda hadapan. Untuk model 2.0XL, 2.0XL Navi dan 2.5XV Navi, Teana dibekalkan dengan ciri keselamatan seperti amaran keluar laluan, pemantau titik buta, monitor paparan sekeliling 360-darjah dengan pengesan objek bergerak. Manakala semua model diberikan enam-beg udara, kawalan kestabilan serta brek ABS lengkap dengan EBD dan BA.

Di Thailand, Nissan Teana facelift ini dijual pada harga bermula 1.336 juta baht (RM171,710) untuk model asas 2.0XE, 1.426 juta baht (RM183,278) untuk 2.0XL dan 1.476 juta baht (RM189,661) untuk 2.0XL Navi yang hadir dengan skrin tujuh-inci dan sistem navigasi. Model tertinggi 2.5XV Navi pula dijual pada harga 1.674 juta baht (RM215,163).

Teana juga berhadapan dengan lawan yang agak sukar pada pasaran tersebut iaitu Toyota Camry dan Honda Accord, kerana kedua-dua model ini adalah versi generasi baharu sepenuhnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required