Nissan Almera generasi baharu – imej bocor sebelum pelancaran, muka seiras Nissan March pasaran Eropah

Nissan Almera generasi baharu – imej bocor sebelum pelancaran, muka seiras Nissan March pasaran Eropah

Seperti yang kami laporkan sebelum ini, Nissan Versa Sedan atau Nissan Almera generasi baharu akan didedahkan hari ini, 12 April 2019. Namun sebelum sempat kami menerima perincian rasmi dari Nissan, gambar model berkenaan telah pun bocor dan disiarkan oleh laman dari Thailand, headlightmag.

Seperti yang anda lihat, muka Almera generasi baharu ini menampilkan rekaan yang hampir serupa dengan hatchback Nissan March pasaran Eropah, dan ia berkemungkinan besar diasaskan dari platform yang sama. Perbezaan antara kedua muka model berkenaan hanyalah pada rekaan gril V-motion, di mana Almera/Versa Sedan menerapkan rekaan gril sarang lebah.

Sekali imbas, lampu hadapan kedua-dua model tersebut juga sama dengan kluster dan lampu nyalaan siang berbentuk anak panah yang sama. Tetapi jika diperhatikan, rekaan grafik dalaman lampu berkenaan adalah sedikit berbeza.

Nissan Almera generasi baharu – imej bocor sebelum pelancaran, muka seiras Nissan March pasaran Eropah

Manakala untuk bahagian belakang, seperti yang dijangka sebelum ini, ia direka seakan abang sulungnya iaitu Nissan Altima generasi terkini. Ia bermula pada tiang-C yang diberikan kemasan hitam bagi memberi ilusi seolah-olah bumbungnya terapung, sehingga lampu belakang yang direka seakan bentuk boomerang.

Bahagian dalaman juga menerima perubahan drastik dari model sedia ada dengan papan pemuka yang lebih elemen melintang, dan ia kelihatan berbeza dengan March. Paparan instrumen juga nampaknya seperti menampilkan unit digital sepenuhnya, tetapi untuk pasaran ASEAN ada harapan ia masih menggunakan meter-meter analog konvensional.

Boleh dijangkakan, Versa Sedan/Almera ini mungkin akan dijana oleh enjin yang sama dengan March. Bagi pasaran Eropah, March hadir dengan dua pilihan enjin petrol iaitu versi 0.9 liter tiga-silinder disuap pengecas turbo berkuasa 90 hp/140 Nm, dan juga versi 1.0 liter tiga-silinder NA menghasilkan 71 hp/95 Nm. Kedua-dua enjin tersebut digandingkan dengan kotak gear CVT automatik.

Nissan Almera generasi baharu – imej bocor sebelum pelancaran, muka seiras Nissan March pasaran Eropah

Menurut laporan headlightmag lagi, selepas Amerika Syarikat, Almera generasi baharu ini mungkin akan diperkenalkan di China (dikenali sebagai Sunny), seterusnya pasaran Thailand menjelang suku keempat tahun ini, dan akan dijual menerusi undang-undang Kereta Eco Thailand fasa kedua. Jika benar apa yang didakwa ini, kita mungkin akan menerima model berkenaan tidak lama selepas itu.

Lebih perincian akan kami paparkan selepas kereta ini didedahkan secara rasmi ketika berlangsungnya Tortuga Music Festival di Fort Lauderdale, Amerika Syarikat sedikit masa lagi.

Kemaskini: Nissan Versa/Almera 2020 telah diperkenalkan secara rasmi dan anda boleh baca artikelnya pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required