SPYSHOT: Hyundai i20 N – prototaip awalan diuji

SPYSHOT: Hyundai i20 N – prototaip awalan diuji

Spy-Shots of Cars
This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature of 6500°K

Februari lalu, laporan dari Autocar ada menyebut bahawa model berprestasi tinggi produksi sebenar dari hatchback segmen-B yang digunakan dalam Kejuaraan Rali Dunia (WRC) – Hyundai i20 N – bakal muncul pada awal tahun hadapan. Dan kini, unit prototaip awalannya sudah pun muncul sedang diuji di jalan raya awam.

Mungkin hanya sebagai portotaip awalan, rupa i20 N ini tidak agresif dan tidak jauh berbeza dengan model standard. Tiada spoiler belakang lebih besar, bampar lebih agresif mahupun lencana-lencana Hyundai N. Cuma unit ini diberikan rim dengan berdiameter lebih besar, tayar profil rendah dan juga angkup brek berwarna merah.

Dipercayai model i20 N ini akan dijana oleh enjin 1.6 liter Turbo dengan sistem suntikan bahan api terus seperti yang terdapat dalam perut Hyundai Elantra Sport dan Tucson, dengan talaan kuasa sekitar 200 PS.

SPYSHOT: Hyundai i20 N – prototaip awalan diuji

Spy-Shots of Cars
This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature of 6500°K

Talaan casis pada i20 N berkenaan dikatakan akan menyamai apa yang dibuat pada abangnya iaitu Hyundai i30 N, jadi boleh dijangka kereta tersebut bakal diberikan casis dan suspensi lebih keras, brek lebih besar dan nisbah stereng lebih pantas.

Setelah ia dilancarkan pada pasaran nanti, Hyundai i20 N pastinya berpotensi untuk memberikan cabaran yang sengit terhadap hot-hatch segmen-B yang lain seperti Ford Fiesta ST, Toyota Yaris GRMN dan juga Volkswagen GTI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required