Hyundai i20 N bakal muncul dalam bentuk produksi menjelang tahun 2020, 1.6 T-GDI, 200 hp – laporan

Hyundai i20 N bakal muncul dalam bentuk produksi menjelang tahun 2020, 1.6 T-GDI, 200 hp – laporan

Seperti juga jenama lain, Hyundai buat masa sekarang menggunakan hatchback segmen-B mereka iaitu i20 bagi menyahut cabaran Kejuaraan Rali Dunia (WRC). Namun untuk model produksi berprestasi tinggi sebenar, sayap perlumbaannya iaitu Hyundai N mempertaruhkan hatchback segmen-C i30 N sebagai hero utama, manakala i20 kekal sebagai sebuah model dengan enjin 1.0 T-GDI berkuasa hanya 120 hp/172 Nm.

Tapi nampaknya tak lama lagi i20 lebih buas talaan Hyundai N bakal muncul dibilik pameran – i20 N bakal didedahkan pada awal tahun hadapan, dan bakal menyertai model-model N lain iaitu i30 N hatchback dan i30 N fastback serta Veloster N, kata sumber dalaman jenama Korea tersebut kepada Autocar.

Talaan casis dan juga enjin pada i20 N berkenaan dikatakan akan menyamai apa yang dibuat pada i30 N, jadi boleh dijangka kereta tersebut bakal diberikan casis dan suspensi lebih keras, brek lebih besar, nisbah stereng lebih pantas, dan juga enjin yang jauh lebih berkuasa.

Bagi menghadapi lawan sekelas dalam pasaran seperti Ford Fiesta ST, Toyota Yaris GRMN dan Polo GTI, Hyundai i20 N dijangka akan dijana oleh enjin 1.6 liter T-GDI yang diambil dari model-model seperti Hyundai Elantra Sport dan Tucson, menjana kuasa sekitar 200 hp. Selain dari i20 ini, laporan sebelum ini turut ada menyatakan bahawa Hyundai N bakal menghasilkan SUV berprestasi tinggi berasaskan Hyundai Tucson.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required