Jualan Lamborghini naik sekali ganda kerana Urus – 2,693 unit dihantar kepada pemilik dari Jan-Jun 2019

Jualan Lamborghini naik sekali ganda kerana Urus – 2,693 unit dihantar kepada pemilik dari Jan-Jun 2019

‘Kad Laporan’ untuk prestasi jualan Lamborghini untuk tempoh separuh tahun ini sudah dikeluarkan, nampaknya jenama pembuat supercar Itali tersebut menunjukkan keputusan yang sangat luar biasa – sebanyak 4,553 unit kereta telah berjaya dijual, atau meningkat 96% berbanding tempoh sama tahun lalu.

Rahsianya? Ini semua kerana Super SUV Lamborghini Urus yang diperkenalkan pada penghujung 2017. Dari jumlah keseluruhan jualan tersebut dalam masa enam bulan terawal 2019 itu, 2,693 unit daripadanya adalah Urus.

Ia diikuti oleh Huracan dengan jumlah 1,211 unit, termasuk model Huracán Performante yang mengakhiri produksi, dan digantikan oleh model Huracan Evo (penghantaran kepada pemilik hanya dilakukan selepas Jun 2019). Model dengan enjin ikonik V12 Lamborghini, Aventador SVJ pula berjaya dijual sebanyak 649 unit.

Amerika Syarikat kekal sebagai pasaran terbesar untuk Lamborghini, diikuti China, UK, Jepun dan Jerman. Pasaran yang paling pesat berkembang untuk jenama itu juga adalah Amerika Syarikat dengan peningkatan jualan 128% atau 1,543 unit, diikuti oleh Asia Pasifik dengan peningkatan lebih sekali ganda kepada 1,184 unit, diikuti EMEA (Eropah, Timur Tengah, Afrika) dengan peningkatan 67% kepada 1,826 unit.

Lamborghini Urus sudahpun masuk ke pasaran Malaysia pada Mac tahun lalu, dijual pada harga bermula sekitar RM1 juta, sebelum termasuk semua cukai. Dijana oleh enjin 4.0 liter V8 turbo-berkembar berkuasa 650 PS/850 Nm, SUV lima-tempat duduk ini mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.6 saat sebelum mencatatkan kelajuan maksimum 305 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required