Nissan Skyline V37 facelift muncul di Jepun – muka inspirasi R35 GT-R, 3.0L V6 turbo berkembar 405 PS

Nissan Skyline V37 <em>facelift</em> muncul di Jepun – muka inspirasi R35 GT-R, 3.0L V6 turbo berkembar 405 PS

Selepas dari model R34, Nissan telah memisahkan Skyline dan GT-R bagi membolehkan R35 GT-R tampil sebagai kereta sport sebenar, berbanding sebuah model yang diasaskan dari sebuah sedan keluarga seperti model-model sebelumnya. Strategi ini membuatkan nama Skyline itu sendiri agak tenggelam kerana model-model V35, V36 dan V37 dijual di luar Jepun dengan jenama mewah mereka iaitu Infiniti.

Nissan Skyline V37 (atau dikenali dengan nama Infiniti Q50 di Malaysia) kini telah tampil dalam versi facelift di Jepun, bakal dijual bermula musim luruh akan datang. Selain dari teknologi pemanduan sendiri ProPILOT 2.0 yang telah diumumkan sebelum ini, Skyline 2019 tersebut juga kini telah tampil dengan muka seakan GT-R R35.

Bagi menjadikan Skyline ini seakan ‘R35 empat-pintu’, Nissan telah mereka semula bampar hadapan dengan menerapkan rekaan gril V-Motion, bersama liang sisi dan perumah lampu kabus LED yang juga seakan GT-R. Secara tidak langsung, rekaan baharu ini membuatkan hidungnya sedikit tinggi berbanding model sedia ada, dan panjang keseluruhannya meningkat 20 mm menjadi 4,810 mm.

Nissan Skyline V37 <em>facelift</em> muncul di Jepun – muka inspirasi R35 GT-R, 3.0L V6 turbo berkembar 405 PS

Tiada perubahan dilihat pada bahagian sisi di mana garis badan dan garis bahu masih lagi kekal sama bersama lekuk signatur Infiniti pada quater window pintu belakang.

Di belakang, kluster lampu masih mempunyai bentuk yang sama, tetapi kali ini ia diberikan grafik dua bulat bagi memperingati semula lampu belakang ikonik model-model Skyline klasik. Bampar belakang turut diberikan kemasan diffuser dengan gaya baharu yang turut menempat dua tip ekzos.

Namun dalam kabin, tiada perubahan ketara ditampilkan di mana rekaan papan pemuka masih lagi sama dengan model sebelumnya. Tetapi dengan penambahan sistem ProPILOT 2.0, Skyline V37 ini menerima kluster instrumen baharu untuk paparan Advanced Drive Assist, dengan skrin digital tujuh-inci yang digabungkan dengan meter-meter analog.

Selain itu, model facelift tersebut turut hadir dengan paparan head-up berwarna sepenuhnya, bersama sistem infotainmen NissanConnect yang menyokong kemaskini over-the-air (OTA) dan juga akses Wi-Fi di dalam kereta.

Sedikit penerangan berkenaan sistem ProPILOT 2.0, menurut Nissan ini adalah sistem pemanduan sendiri pertama di dunia yang membolehkan pemandu melepaskan tangan sepenuhnya dari roda stereng. Walau bagaimanapun, ia hanya boleh digunakan di atas lebuh raya dengan sistem navigasi diaktifkan, dan pemandu masih perlu mengawasinya.

Sekiranya kereta tersebut perlu memotong kenderaan di hadapan, sistem ProPILOT ini akan mencadangkan waktu yang sesuai, dan ia turut akan memberitahu pemandu untuk mengambil semula kawalan ketika hampir tiba di susur keluar lebuhraya. Perincian lebih lengkap untuk sistem ProPILOT 2.0 berkenaan boleh anda baca pada PAUTAN INI.

Nissan Skyline V37 facelift 2019 ini hadir dalam tiga janakuasa berbeza. Untuk model GT, GT Type P dan GT Type SP, ia dijana enjin VR30DDTT 3.0 liter V6 dengan dua pengecas turbo berkuasa 304 PS dan tork maksima 400 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear tujuh-kelajuan automatik dan memacu hanya gandar belakang.

Versi hibrid juga ditawarkan dengan enjin VR35HR 3.5 liter V6 tanpa pengecas turbo, digandingkan bersama motor elektrik HM34 berkuasa 68 PS/290 Nm, bagi menghasilkan kuasa keseluruhan 306 PS dan tork maksima 350 Nm. Ia menerima kotak gear automatik khas untuknya dengan tujuh-kelajuan. Model hibrid ini juga hadir dalam kemasan GT, GT Type P dan GT Type SP, serta turut ditawarkan dengan opsyen pacuan semua roda.

Model paling berkuasa pula adalah dari varian 400R, yang dijana oleh enjin VR30DDTT, tetapi ditala semula bagi menghasilkan kuasa 405 PS dan tork maksima 475 Nm. Model JDM ini akan dijual pada harga bermula dari 4,274,640 yen (RM162,637).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required