Peugeot 3008, 5008 dalam versi CKD tak lama lagi

Peugeot 3008, 5008 dalam versi CKD tak lama lagi

SUV Peugeot 3008 dan 5008 dalam versi pemasangan tempatan (CKD) khabarnya akan tiba tak lama lagi; Model berkenaan muncul di laman Facebook rasmi Peugeot Malaysia, sekaligus menjadi petunjuk kepada perkara ini. Operasi CKD bagi kedua-dua model berkenaan telah dimulakan, memandangkan versi pemanduan sebelah kanannya akan dikeluarkan dari kilang Naza Automotive Manufacturing (NAM) di Gurun, Kedah.

Versi CKD berkenaan bakal memasuki pasaran Thailand di bawah pengimport dan pengedar baru, Belfort Automobiles Thailand. Tiga lagi model akan diperkenalkan untuk pasaran di sana, menjadikan jumlah keseluruhannya lima model dalam tempoh dua tahun. Kilang yang sama turut mengeluarkan 3008 pemanduan sebelah kiri untuk pasaran Filipina.

Ketika ini, Peugeot 3008 yang ditawarkan di sini bermula dari RM134,827 dalam kemasan Active THP, serta versi Allure THP RM147,091. Sementara itu, Peugeot 5008 pula ditawarkan dalam varian Allure THP pada harga RM164,072. Harga baru bagi versi CKD ini bagaimanapun belum didedahkan.

Peugeot 3008, 5008 dalam versi CKD tak lama lagi

Tahun lalu, Groupe PSA menandatangani persetujuan dengan Naza Corporation Holdings bagi pegangan majoriti terhadap kilang di Gurun, yang sekaligus menjadikannya hab pemasangan kenderaan pertama pengeluar Perancis itu di rantau Asia Tenggara.

Kilang di Gurun, Kedan itu mempunyai sejumlah 450 pekerja dengan kapasiti pengeluaran 50,000 unit setahun, setakat Februari lalu. Anggaran jumlah eksport Groupe PSA ke rantau ini ialah 18,000 bagi tahun ini, dan meningkat kepada 21,000 tahun hadapan.

GALERI: Peugeot 3008 Allure THP

GALERI: Peugeot 3008 Active THP

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required