Volkswagen tamatkan produksi Golf R Mk7.5 – laporan

Volkswagen tamatkan produksi Golf R Mk7.5 – laporan

Volkswagen telah mengesahkan bahawa produksi bagi model Golf R facelift generasi-ketujuh bakal ditamatkan. Perkara ini disahkan oleh pengeluar kenderaan Jerman itu kepada Motor Authority menjelang ketibaan Golf generasi kelapan tidak lama lagi.

Menurut Volkswagen lagi, Golf Mk8 akan muncul secara rasminya pada Oktober ini, dan didatangkan dengan teknologi baharu termasuk kuasa kuda yang lebih menguja – dengan varian GTI akan menerima pengecas turbo elektrik dengan kuasa meningkat sehingga 290 hp, sementara varian R pula dengan 400 hp yang mampu memberi persaingan hebat terhadap Mercedes-AMG A45 dan Audi RS3.

Model Golf R Mk7.5 mampu menghamburkan kuasa sehingga 300 PS (turun dari 310 PS susulan penyertaan semula WLTP) dan tork 400 Nm, yang disalurkan ke semua roda menerusi transmisi automatik dwi-klac DSG tujuh-kelajuan. Sebelum melakukan detune, unit pengecas turbo empat-silinder ini mampu menggerakkan hatchback AWD ini untuk pecutan dari 0-100 km/j dalam 4.6 saat.

Penamatan produksi bagi Golf R ini juga adalah susulan pada langkah yang sama dilakukan terhadap varian Golf Sportwagen dan ALLtrack, bagi memberikan laluan kepada hatchback generasi akan datang yang bakal tiba. Produksi versi tiga-pintu bagi Golf GTI dan Golf R juga tidak diteruskan, manakala versi Mk8 akan terus menjadi model lima-pintu kelak.

Seperti mana yang sedia maklum, Golf Mk8 akan dibangunkan dengan platform MQB yang dipertingkatkan dengan penjimatan berat sehingga 50kg, dan bakal menerima padanan sistem hibrid sederhana 48V untuk kedua-dua varian standard 1.5 TSI dan GTI. Manakala unit 2.0 liter turbodiesel pula menerima versi 12-voltan untuk sistem hibrid sederhana. Sementara itu, unit 1.6 liter diesel seperti sedia ada akan digantikan dengan penjana kuasa 1.5 liter baharu.

GALERI: Volkswagen Golf R 2018, lima-pintu di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required