Toyota Supra – kit ubah suai manual berharga RM50k

Toyota Supra – kit ubah suai manual berharga RM50k

Setakat ini masih belum ada kata putus daripada Toyota untuk mengeluarkan Supra A90 dengan transmisi manual untuk pasaran awam. Ramai yang bertanyakan soalan berkenaan perkara ini, dan antara jawapan yang pernah diberi oleh ketua juruteranya iaitu Tetsuya Tada, beliau mahukan orang ramai mencuba dulu transmisi automatik sedia ada.

Bagi yang tidak dapat bertahan lagi, dan betul-betul mahukannya, sekarang sudah ada pilihan. Sebuah syarikat ubah suai dari Texas, Amerika Syarikat, iaitu European Auto Group (EAG) telah memberitahu CarBuzz bahawa mereka akan menawarkan pakej penukaran transmisi manual yang keseluruhannya berharga sekitar US$12,000 (RM50,116) – termasuk kos barang dan upah.

Menurut pemilik syarikat itu, Art Bartosik, tempahan sekarang sudah dibuka dengan bayaran awal US$6,000 (RM25,058), dan kerja ubah suai akan mengambil masa 45 hari untuk lengkap. Sudah tentu, kereta yang mahu digunakan perlu disediakan oleh pelanggan sendiri.

Toyota Supra – kit ubah suai manual berharga RM50k

Transmisi manual yang akan digunakan bagi menggantikan transmisi automatik ZF asal pada Supra A90 adalah unit asli OEM BMW, dan sepatutnya boleh padan dengan sempurna bersama enjin enam silinder 3.0 liter B58 padanya. Bartosik juga menyatakan kemahuan menggunakan tombol gear seperti model konsep GR HV Sports (seperti dalam gambar di atas), dengan penutup yang boleh diangkat dan mendedahkan butang mod Sport.

Disebabkan terdapat kemungkinan besar jaminan asal kenderaan ini akan terbatal apabila melalui penukaran transmisi ini, EAG sedang berusaha untuk menyediakan pelanggan dengan jaminan empat tahun atau 50,000 batu (80,467 km).

Sebagai makluman, pembantu ketua jurutera yang terlibat dengan pembangunan Supra, Masayuki Kai juga pernah memberitahu sebenarnya transmisi manual untuk Supra A90 sebenarnya sudah ada, tetapi untuk model pemanduan sebelah kanan. Namun, seperti yang dinyatakan tadi, mereka masih belum membuat keputusan untuk menawarkannya kepada pasaran awam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required