Proton masih kekal sebagai pengeluar kereta OEM yang pertama dan satu-satunya di M’sia – Faisal Albar

Proton masih kekal sebagai pengeluar kereta OEM yang pertama dan satu-satunya di M’sia – Faisal Albar

Pengeluar kereta pertama nasional, Proton, buat masa ini masih kekal sebagai pengeluar kereta OEM yang pertama dan satu-satunya di negara ini, ujar pengerusi Proton Datuk Seri Syed Faisal Albar. Beliau berkata, perkara ini akan kekal pada masa akan datang.

Bercakap pada sidang media selepas majlis pelancaran penjenamaan baharu Proton, katanya, walau pun Proton X70 asalnya adalah model Geely Boyue, namun Proton tidak hanya akan rebadge mana-mana model daripada jenama China terbabit.

“Proton akan tetap merekabentuk dan mengeluarkan modelnya yang tersendiri, dengan jabatan penyelidikan dan pembangunan (R&D) terus memainkan peranannya dalam membangunkan model-model Proton pada masa akan datang,” ujarnya.

Walau bagaimana pun, beliau tidak memaklumkan model yang dirancangkan untuk masa akan datang. Buat masa ini, Proton dibarisi model yang dibangunkan sepenuhnya seperti Saga, Persona, Iriz dan Exora yang masih dijual di pasaran. Keempat-empat model terbabit telah pun melancarkan model facelift masing-masing pada tahun ini.

Ketika perjanjian kerjasama diumumkan buat pertama kali, ia dilaporkan bahawa unit R&D Proton akan ditukar menjadi salah satu pusat kecemerlangan Geely di peringkat global, membolehkannya membangunkan model baharu di masa akan datang. Malahan kilang pemasangan di Tanjung Malim juga digunakan untuk membangunkan model pemanduan sebelah-kanan (RHD) bagi model Geely untuk tujuan eksport, serta bakal menjadi hab R&D untuk produksi RHD.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required