Nissan Almera generasi baharu akan dilancarkan di Thailand minggu depan, bakal terima enjin 1.0L turbo?

Bulan lalu, kita sudah nampak kelibat Nissan Almera generasi baharu di Malaysia – di atas lori pengangkut kelihatan akan di bawa keluar dari negara di Cargo Village KLIA. Ini satu lagi perkhabaran bahawa model berkenaan semakin hampir dengan kita – Nissan Thailand telah menyiarkan video teaser bersama satu lama mikro, dan mengikut countdown timer yang disertakan, ia akan dilancarkan di sana minggu hadapan!

Nissan Almera generasi baharu ini didedahkan buat pertama kali untuk peringkat global di Amerika Syarikat April lalu, dikenali dengan nama Nissan Versa pada pasaran berkenaan. Ia dihasilkan dari platform Pakatan Renault Nissan Common Modular Family (CMF-B), yang turut menjadi asas kepada hatchback Nissan March dan Renault Clio.

Berbanding model sedia ada yang mempunyai rekaan yang agak pelik, Almera generasi terkini ini menampilkan rupa sebuah sedan yang lebih bergaya, dengan badan yang lebih lebar serta bumbung yang nampak lebih rendah.

Ia juga menerima rekaan muka dengan lampu yang tirus bersama lampu nyalaan siang LED berbentuk boomerang dan gril signatur “V-Motion” Nissan, manakala pada tiang-C diberikan kemasan hitam dan lampu yang lebih tajam pada bahagian belakang. Bahagian kabin juga menerima rekaan yang lebih mendatar dan nampak lebih lebar dan rendah berbanding model sebelumnya.

Di Amerika Syarikat, Versa tidak lagi diiktiraf sebagai kereta paling mampu milik dan dijual pada harga bermula USD 14,370 hingga USD 18,240 (sekitar RM60k hingga RM76k). Ia dijana enjin HR16DE 1.6 liter NA berkuasa 122 hp/154 Nm digandingkan dengan kotak gear CVT, serta menerima kelengkapan seperti skrin besar pada paparan instrumen, skrin sesentuh dengan sokongan Apple CarPlay, butang penghidup enjin dan juga sistem bantuan pemanduan Nissan Safety Shield 360.

Berbalik pada model ASEAN yang akan dilancarkan di Thailand minggu hadapan, setakat ini tiada sebarang perincian rasmi didedahkan. Namun dalam laporan portal negara berkenaan, Headlightmag, Almera bakal ditawarkan dengan enjin 1.0 liter tiga-silinder turbo berkuasa 100 PS/144 Nm, bersama kotak gear CVT automatik atau lima-kelajuan manual.

Nissan Almera generasi kedua yang dijumpai di KLIA

Ini untuk membolehkan Almera berkenaan diiktiraf sebagai Kereta Eco Thai Fasa 2 di mana undang-undang itu mensyaratkan kereta berkenaan perlu beroperasi dengan menghasilkan emisi CO2 tidak melebihi 100 g/km dengan ekonomi bahan api sekurang-kurangnya 23.25 km/l.

Jika apa yang dilaporkan ini benar, maka Almera bakal berhadapan terus dengan Honda City generasi baharu yang dijangka turut akan didedahkan di Thailand, sebagai kereta Eco Thai Fasa 2 dengan enjin 1.0 liter turbo!

Ketika sesi pandu uji media Nissan X-Trail facelift pada Mei lalu, ETCM telah mengesahkan bahawa Almera generasi baharu ini akan dilancarkan di Malaysia pada tahun hadapan, dan akan diikuti dengan crossover Nissan Kicks dan juga sedan segmen-C Nissan Sylphy generasi baharu.

Namun tiada lagi sebarang bayangan spesifikasi yang akan diterima untuk pasaran tempatan, dan tidak mustahil Almera baharu dengan kod casis N18 ini akan terus dijana oleh enjin HR15DE 1.5 liter NA dari model sedia ada, yang menghasilkan 102 PS/139 Nm.

GALERI: Nissan Versa 2020 pasaran Amerika Syarikat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required