Toyota Yaris Cross diperkenalkan di Thai bersama barisan varian & enjin 1.2 liter Eco Fasa 2 dikemaskini

Toyota Yaris Cross diperkenalkan di Thai bersama barisan varian & enjin 1.2 liter Eco Fasa 2 dikemaskini

Kita baru menerima hatchback berasaskan Toyota Vios, iaitu Yaris pada April lalu. Namun di Thailand, Yaris yang sama kini telah diperbaharui, terutamanya pada bahagian enjin kerana ia perlu dikemaskini dengan unit yang mematuhi undang-undang Kereta Eco Thai Fasa 2, menampilkan penggunaan bahan api lebih ekonomi dan juga penghasilan CO2 yang lebih rendah berbanding model-model Fasa 1.

Apa yang menarik, model yang diperkemas ini juga tampil dengan pek opsyen baharu yang digelar sebagai Yaris Cross, bagi memberikan rupa Yaris anda seperti sebuah crossover, sama seperti yang dilakukan oleh Perodua terhadap model Axia Style. Namun ini bukanlah varian, tetapi anda boleh memilih pakej Cross berkenaan dengan mana-mana varian Yaris yang anda pilih.

Jika sebelum ini Yaris Thailand tampil dengan lima varian (J Eco, J, E, G, G+), versi baharu diringkaskan kepada hanya tiga varian iaitu Entry, Mid dan High. Varian asas Entry adalah sama dengan J Eco, Mid pula adalah separas dengan varian E manakala model tertinggi High pula sama tahap dengan varian G+ pada model sebelum ini.

Untuk pengetahuan anda, Thailand tidak menerima Yaris dengan enjin 1.5 liter seperti di Malaysia, kerana undang-undang Kereta Eco tadi mengehadkan kapasiti maksima untuk kategori berkenaan kepada 1.2 liter. Model kemaskini ini masih dibekalkan dengan enjin dengan kapasiti sama, tetapi enjin 3NR-FE pada model sebelum ini telah digantikan dengan unit 3NR-FKE.

Enjin yang dirombak semula berkenaan menampilkan sistem injap bervariasi Dual VVT-iE berbanding hanya sistem Dual VVT-E sebelumnya. Nisbah mampatannya juga naik dengan signifikan dari 11.5:1 kepada 13.5:1. Dengan perubahan ini bukan sahaja kecekapan bahan api meningkat serta pencemarannya berkurang, angka kuasa juga bertambah dari 86 hp/108 Nm pada enjin 3NR-FE kepada 92 hp/109 Nm pada 3NR-FKE.

Enjin tersebut masih lagi boleh beroperasi dengan bahan api E20 (20% ethanol dan 80% gasolin), dan ia dipadankan dengan kotak gear automatik Super CVT-i, memacu roda hadapan.

Untuk model biasa, tiada perubahan ketara yang boleh anda lihat pada model baharu ini berbanding versi sebelumnya. Tetapi jika anda memilih pakej Cross, Yaris anda akan dipadankan dengan kemasan tambahan pada bahagian bampar hadapan dan belakang berwarna hitam bersama skid plate palsu berwarna perak, serta skirt sisi dan bumbung juga berwarna hitam.

Toyota Yaris Cross diperkenalkan di Thai bersama barisan varian & enjin 1.2 liter Eco Fasa 2 dikemaskini

Pakej Cross ini bukan hadir sekadar kit badan, pembeli yang memilihnya juga akan menerima set penyerap hentak bersama spring yang direka khas untuknya, bagi menaikkan badannya 30 mm lebih tinggi dari model standard. Ia juga diberikan rim 16-inci dua-tona rekaan khas, bersama emblem ‘Cross’ yang diletakkan pada bahagian belakang.

Model diperkemas ini juga kini tampil dengan berberapa ciri baharu, antaranya skrin utama bersaiz 6.7-inci serta kamera perakam hadapan dan belakang. Manakala untuk sistem keselamatan, semua varian dilengkapkan dengan sistem brek ABS/EBD dan BA, sistem VSC, bantuan mula mendaki serta tujuh-beg udara (hadapan, sisi, tirai dan lutut pemandu).

Untuk harga pula, model Entry tidak berubah dengan model J Eco iaitu 539,000 baht, manakala versi tertinggi High pula adalah 10,000 baht lebih mahal iaitu 649,000 baht.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required