Fasiliti pengecasan pantas DC 40kW oleh Vision Motors Sport di Lembah Klang – penggunaan percuma

Fasiliti pengecasan pantas DC 40kW oleh Vision Motors Sport di Lembah Klang – penggunaan percuma

Untuk pemilik kenderaan elektrik yang berada di sekitar Lembah Klang, ini ada satu lagi fasiliti pengecasan pantas DC telah dibuka di Kampung Sungai Kayu Ara. Fasiliti ini dikendalikan oleh Vision Motor Sports dan ditawarkan penggunannya secara percuma. Unit yang berada di fasiliti ini merupakan pengecas wallbox Exicom Harmony yang menyokong Combined Charging System (CCS) Type 1/Type 2 dan pengecas standard CHAdeMo, dengan kuasa sehingga 40 kW.

Model yang disenaraikan boleh menggunakan fasiliti ini termasuklah BMW i3s, Nissan Leaf (generasi pertama dan kedua, menerusi port CHAdeMO), dan Tesla. Walau bagaimana pun, model Renault Zoe generasi pertama dan kedua tidak boleh menggunakan unit DCFC, hanya versi generasi ketiga sahaja yang menyokong keupayaan CCS.

Pada dasarnya, unit DC yang merupakan pengecas pantas tidak boleh digunakan untuk mana-mana model Mercedes-Benz atau BMW plug-in hbrid seperti BMW X5 xDrive40e dan 330e F30, yang menggunakan unit AC, tetapi tidak lama lagi, premis ini juga akan memasang pengecas AC, iaitu unit Type 2 22 kW yang diperbuat oleh Exicom, sekaligus membolehkan model kenderaan berkenaan turut boleh dicas di sini.

Fasiliti pengecasan baharu ini pastinya menjadi perhatian buat pemilik BMW i3s (menerusi CCS) dan Leaf (menerusi CHAdeMo) yang tinggal berdekatan dengan Vision Motor Sports kerana menyediakan kemudahan alternatif untuk mengecas kenderaan mereka di tempat awam.

Bagi model Leaf, ia menawarkan pengecasan yang lebih pantas selain pilihan lain menggunakan unit wallbox berkuasa 6.6 kW di pusat pengedaran Nissan yang dikendalikan oleh ETCM. Di mana Leaf baharu berkeupayaan menerima sehingga pengecasan 50 kW menerusi unit CHAdeMo, dengan pengecasan penuh sekitar sejam sahaja.

Fasiliti pengecasan pantas 40 kW Dc kendalian Vision Motor Sports ini menyertai sebahagian kecil stesen pengecasan DC di seluruh negara, termasuklah ABB Malaysia (Subang Jaya), Nichicon (Bandar Baru Bangi) dan PLUS (Ayer Keroh R&R).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required