Toyota Corolla sedan tiba di Australia – 1.8L Hybrid dan 2.0L NA pilihan manual & auto, bermula RM66k

Toyota Corolla sedan tiba di Australia – 1.8L Hybrid dan 2.0L NA pilihan manual & auto, bermula RM66k

Setahun selepas menerima Corolla Hatchback, kini pasaran Australia menerima pula Corolla generasi ke-12 dalam bentuk sedan. Model empat-pintu ini ditawarkan dengan enam pilihan varian yang sama seperti versi lima-pintu tanpa but pada pasaran berkenaan.

Australia menerima sedan dengan muka sama seperti pasaran Jepun dan Amerika Syarikat, iaitu muka lebih garang seakan model hatchback. Ia berbeza dengan model pasaran ASEAN termasuk Malaysia yang diberikan muka Altis yang nampak lebih jinak.

Menurut naib presiden Toyota Australia untuk jualan dan pemasaran Sean Hanley, kesemua varian berkenaan diberikan kelengkapan yang sama antara sedan dan hatchback, memudahkan pelanggan memilih dengan hanya mengambilkira bentuk badan yang dimahukan.

Toyota Corolla sedan tiba di Australia – 1.8L Hybrid dan 2.0L NA pilihan manual & auto, bermula RM66k

Oleh itu, varian-ke-varian antara sedan dan hatchback ditawarkan dengan pilihan ciri yang sama termasuk unit janakuasa dan juga sistem keselamatan Toyota Safety Sense. Ia dijual pada harga bermula AUD23,335 (RM66k) untuk varian asas Ascent Sport manual, hingga AUD33,635 (RM95k) untuk varian ZR CVT.

Jadi, pelanggan boleh memilih Corolla sedan ini dengan dua pilihan enjin yang sama iaitu enjin petrol 2.0 liter NA atau 1.8 liter petrol dengan sistem hybrid dua motor elektrik. Bagi model 2.0 liter, ia dijana dengan enjin Dynamic Force M20A-FKS yang dilengkapi sistem suntikan bahan api terus D-4S dan juga sistem injap bervariasi VVT-iE, membolehkan ia menghasilkan 168 hp dan tork maksima 200 Nm.

Dua transmisi boleh dipilih, sama ada dengan kotak gear enam-kelajuan manual pintar (iMT) yang hadir bersama sistem rev-match, atau transmisi automatik Direct Shift-CVT yang dilengkapi launch gear serta 10-kelajuan maya jika anda menggunakan mod manual.

Toyota Corolla sedan tiba di Australia – 1.8L Hybrid dan 2.0L NA pilihan manual & auto, bermula RM66k

Untuk versi hybrid pula, ini kali pertama Corolla sedan pasaran Australia menerima unit janakuasa sedemikian. Sistem ini menggabungkan enjin 1.8 liter kitaran Atkinson berkuasa 97 hp/142 Nm dan juga dua motor elektrik berkuasa 71 hp/163 Nm menerima kuasa dari bateri nickel metal hydride 6.5 Ah. Menurut Toyota, secara keseluruhan versi hibrid ini menjana kuasa sebanyak 121 hp.

Versi hibrid ini turut dibekalkan dengan tayar yang rendah rintangan golekkan, membolehkan model ini mencapai penggunaan petrol hanya 3.5 liter setiap 100 km (berdasarkan ujian Toyota sendiri) dan menjadikannya model kedua dalam barisan model jenama tersebut paling jimat bahan api.

Kesemua varian sedan ini juga diberikan sistem bantuan pemandua Toyota Safety Sense generasi kedua, yang terdiri dari sistem seperti brek kecemasan automatik (AEB) dari sistem pra-pelanggaran (PCS), cruise control aktif, bantuan mengesan lorong (hanya model CVT), amaran keluar laluan (hanya model manual), bantuan pengenal tanda jalan, dan lampu tinggi automatik.

Sistem PCS yang dibekalkan kali ini mampu untuk mengesan pejalan kaki pada waktu malam, tetapi fungsi mengesan penunggang basikal hanya berfungsi pada waktu siang. Corolla ini juga diberikan kamera undur dan tujuh-beg udara, manakala varian lebih tinggi diberikan pemantau titik buta dan paparan head-up.

Kesemua varian termasuk model asas diberikan standard dengan lampu hadapan LED, sistem infotainmen dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, serta brek parkir elektronik.

Untuk kelengkapan lain, kesemua model hibrid diberikan sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, manakala model pertengahan SX turut hadir dengan sistem navigasi GPS lengkap dengan informasi trafik langsung, tray pengecas telefon pintar tanpa wayar dan roda stereng premium bersama pedal penukar gear.

Model tertinggi ZR pula hadir dengan rupa paling agresif, dengan dilengkapi rim aloi 18-inci, tempat duduk sport balutan kulit sintetik dan larasan berkuasa pada sebelah pemandu dan bumbung suria. Versi ini juga menerima sistem audio JBL dengan sembilan pembesar suara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required