SPYSHOT: Nissan Almera N18 mula diuji di M’sia!

SPYSHOT: Nissan Almera N18 mula diuji di M’sia!

Oktober lalu empat buah Nissan Almera generasi kedua dijumpai di KLIA, tetapi bukan dipandu, sebaliknya diangkut di atas lori dan mungkin akan di bawa keluar dari Malaysia untuk ke Jepun bagi diuji di sana. Kemudian, kereta ini secara rasmi masuk ke pasaran ASEAN dengan dilancarkan di Thailand pada bulan lalu.

Lama lagi ke nak dijual di Malaysia? Rasanya tak lama dah kerana rakan penulis, Kevin Lee telah menjumpai dua buah Almera tersebut diuji di sekitar kawasan Dutamas – lebih kurang lima kilometer dari kilang pemasangan Nissan, Tan Chong Motors Assemblies, Segambut.

Dua unit kereta yang diuji tersebut nampaknya dari dua varian berbeza. Unit yang berwarna putih mungkin mewakili varian paling tinggi kerana ia dipadankan dengan rim dua tona dengan rekaan seakan pada Nissan Versa varian tertinggi SR di Amerika, tetapi dengan saiz yang lebih kecil – mungkin 15-inci, berbanding 17-inci di AS.

SPYSHOT: Nissan Almera N18 mula diuji di M’sia!

Almera berwarna putih berkenaan juga mendedahkan kemasan seakan diffuser pada bampar belakang dan lampu hadapannya seperti menggunakan lampu LED. Almera yang berwarna perak pula hanya diberikan rim kemasan perak 15-inci sama seperti Almera varian tertinggi VL di Thailand, dan lampu hadapan nampak seakan hanya diberikan lampu dari jenis reflektor halogen.

Di Amerika, Almera/Versa ini dijana oleh enjin petrol NA 1.6 liter HR16DE berkuasa 122 hp/155 Nm. Ia tampil dengan sistem keselamatan penuh Nissan Safety Shield 360 yang menampilkan fungsi seperti Brek Kecemasan Automatik dengan Pengesan Pejalan Kaki, Brek Automatik Belakang, Amaran Keluar Lorong, Bantuan Lampu Tinggi, Amaran Titik Buta dan Lintasan Trafik Belakang serta Cruise Control Pintar.

SPYSHOT: Nissan Almera N18 mula diuji di M’sia!

Manakala pada pasaran Thailand pula, Almera kini masuk ke segmen Kereta Eco Thai Fasa 2 yang dibekalkan dengan enjin petrol turbo tiga-silinder HRA0 1.0 liter berkuasa 100 PS dan tork maksima 152 Nm. Ia tidak padankan dengan sistem penuh Safety Shield 360, tetapi varian tertentu hadir dengan enam-beg udara dan sistem seperti amaran pelanggaran hadapan (FCW), brek kecemasan automatik pintar (IEB), monitor pemantau sekeliling pintar (IAVM), pengesan objek bergerak (MOD), sistem amaran titik buta (BSW) dan amaran lintasan trafik belakang (RCTA).

Segalanya untuk pasaran Malaysia termasuk unit janakuasa dan kelengkapan keselamatan masih lagi menjadi tanda tanya. Rasanya ramai yang mengharapkan kita akan menerima Almera dengan enjin turbo kan? Tetapi tidak mustahil Almera baharu dengan kod casis N18 ini untuk pasaran tempatan akan terus dijana oleh enjin HR15DE 1.5 liter NA dari model sedia ada, yang menghasilkan 102 PS/139 Nm.

GALERI: Nissan Almera VL 2020 di Thai Motor Expo

GALERI: Nissan Versa 2020 pasaran Amerika Syarikat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required