Toyota Yaris Hybrid 2020 – enjin 1.5L Dynamic Force tiga-silinder lebih jimat, perincian lanjut didedah

Toyota Yaris Hybrid 2020 – enjin 1.5L Dynamic Force tiga-silinder lebih jimat, perincian lanjut didedah

Kalau Toyota Yaris 2020 sudah pun diperkenalkan Oktober tahun lalu, Toyota kini menunjukkan pula lebih banyak gambar bagi hatchback berkenaan – dalam versi hibridnya. Kereta ini menggunakan Toyota New Global Architecture (TNGA) bagi segmen B (disebut juga GA-B) yang 30% lebih kukuh, titik graviti 15 mm lebih rendah serta 50 kg lebih ringan berbanding generasi sebelumnya.

Enjin Yaris Hybrid berkapasiti 1,490 cc tiga-silinder, dengan nisbah mampatan 14:1 kitaran Atkinson yang menghasilkan 91 hp dan 120 Nm, digandingkan pula dengan motor elektrik jenis permanent magnet synchronous dan transmisi CVT. Kadar penggunaan minyak bagi kitaran WLTP ialah 3.7 l/100 km, dengan pembebasan CO2 hanya 86 g/km.

Unit enjin berkenaan merupakan lanjutan daripada unit 2.0 liter dan 2.5 liter empat-silinder Dynamic Force oleh Toyota dan mewarisi semua kelebihan enjin-enjin berkenaan. Bagi motor elektrik pula ia menerima kuasa daripada bateri lithium-ion 177.6 V, yang menurut Toyota 27% lebih ringan berbanding bateri nickel-metal hydride yang digantikannya. Output keseluruhan Toyota Yaris Hybrid ialah 116 hp.

Ini turut akan disertai oleh penawaran enjin 1.5 liter dan 1.0 liter petrol tiga-silinder bagi pasaran terpilih, dengan perinciannya akan diumumkan kelak. Ini akan menjadi keseluruhan penawaran Yaris, termasuk versi GR Yaris tiga-pintu dengan janaan 272 PS/370 Nm 1.6 liter tiga-silinder dengan kotak gear enam-kelajuan manual.

Yaris Hybrid akan ditawarkan dalam versi pacuan roda depan dan juga pacuan empat roda elektrik (E-Four). Ini turut mempengaruhi tetapan pada penawaran suspensi belakang; semua versi Yaris akan menggunakan suspensi depan jenis McPherson, manakal semua versi pacuan depan akan menggunakan suspensi torsion beam di belakang, sementara versi pacuan semua roda dan E-Four menggunakan jenis double wishbones di belakang.

Toyota mensasarkan Yaris untuk menjadi sebuah kereta kompak yang paling “selamat di dunia”, yang dilengkapi dengan sistem keselamatan pasif dan aktif yang lengkap. Antara sistem standard untuk semua Yaris ialah ciri bantuan pemandu seperti kawalan melayar adaptif dan bantuan mengekalkan lorong akan disertakan. Selain itu, buat pertama kali di dunia, Yaris juga akan dilengkapi dengan beg udara tengah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required