Toyota Hilux facelift dilapor akan terima 205 PS/500 Nm dari enjin 2.8 liter turbodiesel, muncul 4 Jun ini

Semalam, Toyota UK telah menyiarkan video teaser untuk Hilux facelift 2020 yang diuji oleh bekas pemandu Formula 1 yang kini berlumba dalam Rali Dakar dengan pasukan Toyota Gazoo Racing, serta menyatakan bahawa enjin 2.8 liter pada trak pikap tersebut akan menjana lebih kuasa.

Persoalannya, berapa besar tambahan kuasa yang akan diberikan tersebut? Menurut laporan portal dari Thailand, Headlightmag, model 2.8 liter berkenaan masih akan dijana oleh enjin turbodiesel 1GD-FTV. Namun dengan sentuhan semula yang diberikan, ia mampu menjana kuasa 205 PS dan tork maksima 500 Nm.

Ini bermaksud, tingkat taraf yang diberikan membolehkan enjin berkenaan mengekstrak 27 PS dan 50 Nm lebih dari jumlah sebelum ini dengan hanya 177 PS/450 Nm, dan Hilux bakal mempunyai tenaga yang sama seperti trak pikap berprestsi tinggi Ford Ranger Raptor.

Toyota Hilux facelift  dilapor akan terima 205 PS/500 Nm dari enjin 2.8 liter turbodiesel, muncul 4 Jun ini

Laporan portal berkenaan turut menyebut bahawa model ini akan didedahkan pada 4 Jun ini, bersama-sama SUV Toyota Fortuner, juga dijana enjin yang sama. Walau bagaimanapun, versi dengan enjin 2.4 liter turbodiesel masih dijana oleh enjin sama menghasilkan 150 PS dengan tork 343 Nm untuk versi kotak gear manual dan 400 Nm untuk model yang diberikan kotak gear automatik.

Menurut Toyota Eropah, unit Hilux prototaip yang diuji Fernando Alonso berkenaan bukan sahaja dijana oleh enjin lebih berkuasa, malah turut hadir dengan geometri suspensi baharu.

“Enjin 2.8 liter baharu ini memberikan respon yang sangat baik dan suspensi baharu dirasakan sangat bagus. Walaupun anda pandu Hilux ini pada tahap maksimum, ia masih lagi selesa. Saya rasa Hilux baharu ini akan sukar untuk dikalahkan,” kata Alonso.

Dalam pendedahan sebelum ini, dapat dilihat rupa Hilux facelift ini juga menerima rombakan yang besar, menampilkan lampu hadapan Bi-beam LED, lampu kombinasi belakang dengan grafik LED berbentuk-B, rim aloi 18-inci baharu, serta dilengkapi Toyota Safety Sense, dan berberapa warna badan baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required