Mazda 3 berkuasa turbo akan didedahkan 8 Julai ini

Setelah pelbagai khabar angin bertiup sebelum ini, akhirnya Mazda mengesahkan bahawa Mazda 3 dengan enjin petrol turbo akan masuk kepasaran tidak lama lagi. Pengumuman berkenaan dibuat menerusi satu video teaser yang disiarkan pada saluran Youtube Mazda USA, dan penampilan sulung model berkenaan akan dibuat di Amerika Syarikat 8 Julai ini.

Walau bagaimanapun, video tersebut masih belum memaparkan sebarang imej mahupun sebarang maklumat spesifikasi, sebaliknya ia hanya memberikan bunyi enjin. Berdasarkan pelbagai laporan sebelum ini, Mazda 3 tersebut berkemungkinan besar akan dijana oleh enjin 2.5 liter turbo empat silinder yang sama pada Mazda CX-5, CX-9 dan juga Mazda 6.

Mazda 3 berkuasa turbo akan didedahkan 8 Julai ini

Pada Mazda 6 pasaran Amerika Syarikat, enjin tersebut menghasilkan kuasa 250 hp dan tork maksima 420 Nm, manakala pada dalam perut Mazda CX-5 di Malaysia ia menjana 228 hp/420 Nm. Mazda 3 turbo ini juga dijangka akan menerima kotak gear automatik enam-kelajuan memacu roda hadapan, serta akan hadir dengan opsyen pacuan semua roda.

Namun perlu diingat, ini bukanlah Mazda 3 yang dihasilkan sebagai model berprestasi tinggi sebenar seperti Mazdaspeed 3 (Mazda 3 MPS) pada model dua generasi sebelumnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required