Suzuki XL7 ‘SUV Ertiga’ dilancarkan di Thai, RM106k

Suzuki XL7 ‘SUV Ertiga’ dilancarkan di Thai, RM106k

Suzuki XL7 telah pun dilancarkan di Thailand, dengan menawarkan varian tunggal GLX yang dijual pada harga 779,000 baht (RM106,107). Versi SUV bagi MPV Ertiga ini lebih murah berbanding pesaingnya iaitu Honda BR-V dan Mitsubishi Xpander Cross, yang masing-masing berharga dari 835,000 baht (RM113,590) dan 899,000 baht (RM122,296).

Dilancarkan di Indonesia pada Februari lalu, XL7 secara asasnya adalah XL6 yang diperkenalkan di India pada Ogos 2019, tetapi tanpa pilihan tempat duduk ‘kapten’ di barisan kedua – namun masih mengekalkan tujuh tempat duduk, seperti mana namanya XL7. Ia boleh dikatakan seangkatan dengan Perodua Aruz dan adik beradik Daihatsu Terios dan Toyota Rush.

Di Thailand, ia dijenamakan sebagai “multi-dynamic crossover”, dijanakan oleh enjin yang sama dengan Ertiga iaitu unit K15B 1.5 liter, dengan 105 PS dan tork 138 Nm. Enjin VVT ini dipadankan dengan kotak gear automatik empat-kelajuan yang menyalurkan kuasa ke roda hadapan 16-inci (tayar 195/60). Menurut laporan, nisbah akhir 4ST ini dikatakan mampu memberikan penjimatan bahan api, dan turut memberikan bar anti-oleng hadapan yang lebih besar untuk memantapkan lagi pengendaliannya.

Antara kelainan antara Ertiga dan XL7 ialah SUV ini memiliki 22 mm lebih tinggi bagi jarak kelegaan tanah, iaitu mencecah 200 mm. Bagi imej yang lebih bergaya, ia ditampilkaj dengan bahagian hadapan yang lebih unik dan juga gear inspirasi SUV seperti lapisan plastik hitam pada bahagian hujung bawah kereta, “skid plates” perak pada kedua-dua hujung, rel bumbung dan kepingan kecil pada A-pillar, kelihatan seperti corong.

Kit yang membuatkan ia kelihatan lebih menyerlah termasuklah lampu utama LED dengan lampu nyalaan siang LED, lampu belakang LED, paparan LCD pelbagai-info berwarna yang nampak bergaya dengan pemetaan G-force dan meter tork/real-time power, kemasan ala gentian karbon, roda stereng yang leper di bawah dengan material kulit bersama butang audio/panggilan telefon, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin, pendingin hawa auto, dan corong penyejukan untuk tempat meletak cawan di hadapan.

Turut diberikan unit utama skrin sesentuh 10-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan port bagi HDMI. Bagi keselamatan, XL7 didatangkan dengan ESP, hill-hold control, ABS/EBD, cagak Isofix dan kamera undur serta hanya dua beg udara. Ia berkonfigurasi tujuh-tempat duduk (dengan barisan kedua boleh dipisahkan dengan nisbah 60:40. 50:50 untuk barisan ketiga), didatang dengan empat pilihan warna – hitam, kelabu, putih dan warna signatur Rising Orange Pearl Metallic.

GALERI: Suzuki XL7 di Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required