Proton catat jualan 13,216 unit kereta pada Julai – rekod jualan bulanan tertinggi selepas lapan tahun

Proton catat jualan 13,216 unit kereta pada Julai – rekod jualan bulanan tertinggi selepas lapan tahun

Nampaknya prestasi jualan industri automotif Malaysia mula memulih – dengan insentif PENJANA yang diumumkan oleh kerajaan pada Jun dan mula dilaksanakan pada bulan lalu, Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) dilihat naik ke paras tertinggi dalam tempoh 13 bulan.

Sudah tentu, Proton antara yang terkena tempias berkenaan, dan jenama tersebut mengumumkan sepanjang Julai, mereka telah berjaya menjual sebanyak 13,216 unit kereta atau angka jualan bulanan tertinggi pernah dicatatkan bukan sahaja untuk tahun 2020, malah tertinggi sejak Jun 2012.

Angka tersebut mewakili peningkatan sebanyak 37.5% berbanding bulan lalu (9,623 unit) dan juga lonjakkan 45.7% berbanding bulan yang sama tahun 2019 (9,072 unit). Proton juga turut meramalkan pegangan bahagian dalam pasaran mereka dari awal tahun sehingga sekarang akan mencapai 21.8%, atau meningkat sebanyak 6.7% berbanding tempoh sama tahun lalu.

Proton catat jualan 13,216 unit kereta pada Julai – rekod jualan bulanan tertinggi selepas lapan tahun

Dengan prestasi jualan yang begitu baik pada Julai, Proton dapat merendahkan jurang jumlah jualan berbanding 2019 menurun menjadi hanya 4.2% (50,294 vs 52,499), dan penurunan ini adalah lebih rendah berbanding jurang jangkaan TIV keseluruhan pada tempoh yang sama, iaitu pada 33% (230,929 vs 347,177).

Menurut Proton, empat modelnya menjadi peneraju dalam segmen masing-masing. Proton Saga sekali lagi mencatat jualan tertinggi dalam pasaran sedan segmen A. Sebanyak 5,421 unit berjaya dijual pada bulan Julai, termasuk 1,100 unit Saga Anniversary Edition yang habis ditempah dalam hanya lima hari selepas ia dilancarkan pada 9 Julai yang lalu. Jumlah ini juga merupakan tertinggi yang dicatatkan oleh model itu sejak April 2014.

Proton X70 juga masih kekal sebagai SUV terlaris di Malaysia, dakwa Proton dengan jualan sebanyak 3,087 unit. Ia adalah jualan bulanan terbaik yang dicatatkan oleh X70, serta menyaksikan peningkatan pegangan pasaran sebanyak 25.6% iaitu 4.3% lebih tinggi berbanding 2019.

Dua lagi model terlaris Proton adalah Persona dan Exora. Menurut syarikat itu, mereka berjaya menjual sebanyak 3,043 unit Persona pada bulan Julai, membolehkan ia terus berada di kedudukan teratas bagi sedan segmen B. Manakala untuk Exora pula, sebanyak 792 unit MPV tersebut berjaya dijual sepanjang Julai, membolehkan ia kekal menjadi pilihan utama bagi pasaran MPV segmen C serta mencatatkan jumlah jualan terbaik sejak Ogos 2016.

“Jualan Proton pada bulan Julai 2020 menunjukkan prestasi terbaik kami dalam tempoh lebih lapan tahun. Kami berbangga dengan pencapaian model-model syarikat di dalam setiap segmen. Kami juga mendapati terdapat kesan positif dalam aspek perniagaan lain yang turut membantu dalam peningkatan jualan. Sebagai contoh, Proton Commerce, penyedia pembiayaan kenderaan dalaman syarikat yang mencatat peningkatan jumlah pinjaman sebanyak 100% berbanding bulan sebelumnya.

“Oleh itu, kami ingin mengucapkan terima kasih di atas sokongan oleh semua rakyat Malaysia dan buat masa ini, kami tetap berasa optimis pada tahun 2020 ini,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton Edar yang baru dilantik pada Jun lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required