Mitsubishi hentikan eksport SUV ke Eropah – laporan

Mitsubishi hentikan eksport SUV ke Eropah – laporan

Mitsubishi dilaporkan sedang merancang untuk menghentikan eksport berberapa model SUVnya ke pasaran Eropah, lapor Automotive News Europe. Agensi berita tersebut memetik satu sumber yang enggan dikenali yang mengatakan bahawa tiga model SUV iaitu Mitsubishi Outlander PHEV, ASX dan Eclipse Cross tidak akan dieksport ke Eropah bermula bulan hadapan.

Ketiga-tiga SUV berkenaan menyumbang sebanyak 64% jualan kenderaan penumpang Mitsubishi yang dijual dengan jumlah keseluruhan 53,242 unit dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, manakala eksport untuk model hatchback Mirage dan trak pikap L200/Triton akan diteruskan sehingga penghujung 2021, tulis laporan tersebut.

“Tanpa SUV, sudah tentu tiada perniagaan. Pengedar tidak dapat bertahan dengan hanya kereta kecil (Mirage) dan L200 (Triton),” kata sumber berkenaan. Keputusan untuk menghentikan eksport ini diambil kerana model-model sedia ada tersebut perlu dibuat kejuruteraan semula bagi memastikan ia memenuhi undang-undang emisi yang semakin ketat, tambah sumber yang rapat dengan Mitsubishi berkenaan.

Mitsubishi hentikan eksport SUV ke Eropah – laporan

Keputusan untuk menghentikan jualan tiga model ini sudah tentu akan menjejaskan Mitsubishi di Eropah. Outlander PHEV misalnya merupakan model yang menerima subsidi kenderaan rendah pencemaran di berberapa negara dalam benua berkenaan. Walau bagaimanapun, ia dikhabarkan akan digantikan dengan Outlander PHEV generasi baharu yang kini sedang dalam pembangunan dan bakal didedahkan tidak lama lagi.

Mitsubishi Outlander PHEV generasi baharu tersebut dijangka akan mula dijual di Amerika Utara bermula suku kedua tahun hadapan. Ia dikatakan adalah model produksi dari versi konsep Engelberg Tourer/e-Yi yang telah didedahkan sebelum ini.

Model tersebut dijana oleh enjin petrol 2.4 liter dan dibantu dengan motor elektrik pada gandar hadapan dan belakang. Motor-motor tersebut menerima kuasa dari bateri lithium-ion 20 kWj, atau 12 kWj lebih tinggi dari sebelum ini. Ia juga didakwa boleh bergerak dengan kuasa elektrik sepenuhnya sejauh 70 km, dan jarak keseluruhan 700 km.

Bagi Eclipse Cross pula, ia dilaporkan akan turut menerima versi facelift yang signifikant untuk pasaran Amerika Utara pada suku pertama 2021, dengan rekaan muka dan belakang yang menerima lebih pengaruh rekaan signatur terkini Mitsubishi, bersama kemaskini pada bahagian dalaman serta sistem infotainmen.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required