Nissan Navara NP300 facelift 2021 dijumpai di Thailand

Nissan Navara NP300 <em>facelift</em> 2021 dijumpai di Thailand

Nissan Navara NP300 sudah berada kira-kira enam tahun dalam pasaran, adakah Nissan akan menghasilkan model generasi baharu untuk trak pikap ini? Nampak usia produksinya masih lagi panjang di mana ia dijumpai dalam versi facelift di Thailand.

Gambar Navara facelift yang anda lihat ini disiarkan oleh portal automotif Thai, Headlightmag dan menyatakan ini adalah dari versi ‘minor change’ (MC). Ia nampaknya kini diberikan muka yang diinspirasikan dari ‘abang besar’nya untuk pasaran Amerika Syarikat iaitu Nissan Titan.

Kluster lampu hadapan Navara ini nampaknya masih seakan sama dengan model sedia ada (ini mungkin dari varian rendah kerana hadir dengan lampu halogen reflektor dengan rim bukan aloi), tetapi gril hadapan telah diubah dengan kemasan krom yang lebih banyak serta ‘hidung’ yang direka nampak lebih tinggi.

Gril baharu dengan bezel krom tebal di atas dan sisi ini juga memerlukan bampar hadapan Navara MC ini turut diubah, menampilkan perumah lampu kabus yang direka ‘berdiri’, berbanding melintang pada model sedia ada.

Nissan Navara 2018 pasaran Malaysia (kiri) dan Nissan Titan pasaran Amerika Syarikat (kanan)

Ini sebenarnya adalah facelift kali pertama yang diberikan pada Navara, selepas ia membuat kemunculan sulung globalnya di Thailand pada tahun 2014, dan kemudian tiba di pasaran Malaysia pada 2015.

Dikhabarkan, Navara MC 2021 ini bakal menerima enjin diesel 2.3 liter dengan dua pengecas turbo yang sama seperti SUV tujuh-tempat duduk dari platform yang sama iaitu Nissan Terra. Enjin YS23DDTT pada Terra berkenaan menghasilkan 190 PS pada takat 3,750 rpm dan tork maksima 450 Nm bermula 1,500 hingga 2,500 rpm – kuasa yang hampir sama dengan Navara sekarang tetapi dengan kapasiti 2.5 liter.

Untuk transmisi, boleh dijangka ia masih akan menggunakan unit kotak gear automatik tujuh-kelajuan yang sama. Memandangkan Mitsubishi Triton, Toyota Hilux dan juga Ford Ranger kini sudahpun menerima sistem bantuan pemanduan termasuk sistem brek kecemasan automatik, Navara 2021 ini juga mungkin akan dibekalkan dengan sistem Nissan Safety Shield 360.

Jadi apa pendapat anda berkenaan rupa baharu Navara NP300 ini? Suka dengan penampilan ala trak gergasi Amerika, atau lebih suka dengan imej Navara yang sekarang?

GALERI: Nissan Navara NP300 2018 VL Black Series pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required