Apa lagi yang tak cukup dengan Toyota GR Yaris? Ia adalah sebuah hot-hatch kompak yang dihasilkan dengan gelaran juara WRC sebagai sasaran, menampilkan badan berbeza yang lebih tegap dari model biasa, dijana oleh enjin berkuasa 272 PS/370 Nm, dan kuasa dihantar ke kesemua roda. Tapi nampaknya Toyota masih melihat ada lagi ruang untuk menghasilkan GR Yaris yang lebih liar.

Ini adalah set foto yang berjaya dirakan oleh jurugambar intipan kami di Eropah – sebuah GR Yaris dilihat sedang diuji oleh Toyota di Nürburgring menampilkan spoiler belakang bertingkat yang lebih tinggi, liang udara yang besar pada fender hadapan, splitter udara tambahan pada bampar hadapan serta set rim yang disesuaikan untuk kit aero lebih agresif tersebut.

Dengan perincian aerodinamik yang lebih serius ini, tidak mustahil prototaip yang diuji tersebut diberikan enjin yang lebih berkuasa dari GR Yaris sedia ada. Tapi, apa projek apa sebenarnya yang dirancang oleh Toyota ini?

Kalau anda ingat, sebelum munculnya GR Yaris, Toyota sebelum itu sudah pun memperkenalkan model edisi terhad Yaris Gazoo Racing Meister of Nürburgring (GRMN), yang dihasilkan dari Yaris generasi sebelumnya. Tidak mustahil, ini adalah kesinambungan dari model berkenaan.

Walau bagaimanapun, dengan tanpa sebarang pelekat penyamaran dipadankan, ini juga mungkin prototaip untuk sebuah jentera lumba sebenar. Buat masa sekarang, Toyota aktif berlumba dalam perlumbaan Nürburgring 24-jam, dan ini mungkin model pembangunan untuk kereta lumba yang bakal mereka gunakan dalam perlumbaan tersebut pada tahun hadapan.

Apa pun yang dibuat, kami sebagai peminat sukan permotoran gembira kerana Toyota adalah salah satu jenama yang masih lagi aktif dalam menghasilkan kereta berprestasi jalan raya seiring dengan perlumbaan sebenar. Toyota GR Yaris ini juga berkemungkinan besar akan di bawa oleh UMW Toyota ke pasaran Malaysia dalam masa terdekat.