Toyota Starlet 2020 – model untuk pasaran Afrika Selatan, rebadge dari Suzuki Baleno, bermula RM55k

Toyota Starlet 2020 – model untuk pasaran Afrika Selatan, <em>rebadge</em> dari Suzuki Baleno, bermula RM55k

Umum mengetahui Toyota sudah tidak lagi menggunakan nama Starlet pada hatchback kompak selepas model generasi kelimanya, dan digantikan dengan Toyota Vitz atau Yaris bergantung pada pasaran. Namun tahun ini, nampaknya nama Starlet telah muncul semula, dan model generasi baharu tersebut hanya digunakan pada pasaran Afrika Selatan.

Sebenarnya, Starlet generasi baharu ini adalah model rebadge dari Suzuki Baleno, dan di India Maruti Suzuki Baleno tersebut turut di rebadge dengan logo Toyota dikenali sebagai Toyota Glanza – nama yang turut ada kaitan dengan Starlet.

Toyota Starlet 2020 ini dilancarkan di pasaran Afrika Selatan pada September lalu dan ia hadir dalam lima varian berbeza bermula dengan versi asas Starlet 1.4 Xi MT dijual pada harga R204,900 (RM55k) sehingga varian tertinggi Starlet 1.4 Xr AT dijual pada harga R272,500 (RM74k).

Dari segi rupa luaran, Toyota Starlet ini menampilkan rupa yang sama sepenuhnya dengan Suzuki Baleno dalam versi facelift terkini pada setiap sudut, kecuali gril yang ditukar dengan elemen yang menampilkan dua jalur utama bersama logo Toyota yang diletakkan pada bahagian tengah.

Toyota Starlet 2020 – model untuk pasaran Afrika Selatan, <em>rebadge</em> dari Suzuki Baleno, bermula RM55k

Begitu juga pada bahagian kabin, hanya logo Suzuki diubah kepada logo Toyota pada bahagian tengah roda stereng, manakala perincian lain kedua-dua model ini nampak seiras.

Model-model dengan lencana XR akan menerima kelengkapan tertinggi termasuk rim aloi 16-inci dua tona dengan tayar 185/55R16, pembuka pintu kemasan krom, lampu kabus hadpaan, lampu hadapan LED projektor bersama lampu nyalaan siang, lampu isyarat membelok pada cermin sisi, spoiler belakang dan juga sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin.

Manakala untuk semua varian, ia hadir standard dengan sistem penghawa dingin, stereng berkuasa elektrik, tempat duduk belakang boleh lipat 60/40, cermin sisi larasan berkuasa, pengunci kawalan jauh dan pelbagai lagi. Model paling tinggi diberikan sistem brek cakera di belakang, manakala varian lain hanya menggunakan sistem dram.

Sama seperti Baleno, Toyota Starlet pasaran Afrika Selatan ini dijana oleh enjin 1.4 liter empat silinder yang menghasilkan kuasa 92 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 130 Nm pada takat 4,200 rpm. Di India, Toyota Glanza hanya dijana oleh enjin 1.2 liter menjana 83 hp/115 Nm.

Toyota Starlet 2020 – model untuk pasaran Afrika Selatan, <em>rebadge</em> dari Suzuki Baleno, bermula RM55k

Bergantung pada varian, Toyota Starlet ini menerima sama ada kotak gear lima-kelajuan manual atau empat-kelajuan automatik. Menurut Toyota Afrika Selatan, Starlet dengan kotak transmisi manual mampu untuk memecut dari 0-100 km/j dalam masa 10.9 saat, manakala versi automatik pula mencatatkan masa 11.6 saat untuk pecutan sama.

Untuk keselamatan, kesemua varian dibekalkan dengan dua beg-udara dan juga sistem brek ABS bersama EBD dan BA, serta sistem Kawalan Kestabilan Kenderaan elektronik (VSC). Model tertinggi Xr dilengkapi dengan beg udara tambahan pada bahagian tirai dan sisi, manakala model dengan transmisi automatik turut diberikan sistem bantuan mula mendaki.

Lima warna badan ditawarkan untuk Toyota Starlet ini iaitu Mystic Pearl White, Ice Silver, Torch Red, Iron Grey Metallic dan Urban Blue. Toyota Afrika Selatan menawarkan perlindungan waranti selama tiga-tahun/100,000 km untuk model ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required