Proton akan lancar 4 model edisi terhad 18 Feb ini; Saga & Iriz R3, Persona & Exora Black Edition

Proton akan lancar 4 model edisi terhad 18 Feb ini; Saga & Iriz R3, Persona & Exora Black Edition

Selepas berberapa gambar spyshot tersebar minggu lalu, akhirnya Proton mengumumkan bahawa mereka bakal melancarkan empat model edisi terhad pada 18 Februari ini iaitu Saga, Iriz, Persona dan MPV Exora. Mereka yang berminat untuk memiliki model-model istimewa berkenaan turut sudah boleh mendaftarkan minat atas talian menerusi PAUTAN INI.

Menerusi laman pendaftaran minat berkenaan, boleh dilihat bahawa Saga dan Iriz akan dihasilkan sebagai edisi istimewa sayap perlumbaan Proton iaitu Saga R3 dan Iriz R3. Manakala Persona dan Exora pula akan dihasilkan dalam versi Black Edition.

Merujuk kepada gambar-gambar spyshot yang tular sebelum ini, Saga dan Iriz berkenaan akan dihasilkan sebagai tribute kepada dua jentera lumba touring M Production Proton R3 yang berlumba dalam kejohanan Malaysian Championship Series (MCS) dan juga Sepang S1000KM (S1K).

Untuk Saga R3, ia menerapkan elemen yang sama dengan model edisi terhad Saga Anniversary Edition yang dilancarkan pada tahun lalu – menampilkan warna badan hitam bersama pelbagai serlahan warna rasmi pasukan Proton R3 iaitu kuning.

Proton Iriz R3 turut menampilkan skema warna yang sama. Menerusi gambar spyshot juga dapat dilihat Iriz dan Saga R3 berkenaan turut mengenakan pelekat jalur sisi badan pada pintu. Dan pada Iriz, kita boleh lihat jalur tersebut turut memaparkan nombor 83, iaitu nombor perlumbaan sebenar Iriz yang dipandu oleh Farique Hairuman dan Mitchell Cheah di ketika menang dalam S1K dua tahun lalu.

Ingat lagi logo ‘laurel wreath’ yang menyatakan kemenangan Proton R3 dalam perlumbaan seperti pada model istimewa Proton Waja dan Gen2 Merdeka Millennium Endurance (MME) satu ketika dahulu? Ia turut dipadankan pada Iriz dan Saga R3 ini, dilekatkan cermin suku belakang.

Apa yang menarik lagi, Iriz R3 ini tidak dipadankan dengan rim bersaiz 15-inci seperti model 1.6 Exec dan Premium. Ia nampaknya diberikan rim 16-inci yang mungkin diambil dari Proton Satria Neo CPS sebelum ini. Namun untuk Saga, ia masih tampil dengan rim 15-inci seperti Anniversary Edition terdahulu.

Di belakang, imej yang paling jelas kelihatan adalah pada Saga. Tiada perubahan ketara, perbezaan yang boleh dilihat adalah pada emblem di mana logo ‘Saga’ pada sebelah kanan penutup but digantikan dengan logo R3 berwarna kuning. Dengan mengambil kira faktor kos R&D dan juga homologasi kepada pihak berkuasa, berkemungkinan besar tiada sebarang tambahan kuasa akan diberikan pada Saga dan Iriz R3 ini seperti model-model prestasi R3 sebenar seperti Satria R3 atau Satria Neo Lotus Racing, dan ia lebih bersifat hanya kosmetik seperti Satria Neo R3 2013-2015.

Untuk Persona dan Exora Black Edition pula, masih belum ada sebarang perincian mahupun gambar spyshot yang tersebar. Namun boleh dijangka ia juga akan menerima warna badan hitam, dan berdasarkan gambar teaser yang disiarkan serlahan-serlahan kuning mungkin akan digantikan dengan warna oren.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required