SPYSHOT: Proton Saga, Iriz dan Persona edisi R3 dilihat di atas pengangkut, dah nak dilancarkan?

SPYSHOT: Proton Saga, Iriz dan Persona edisi R3 dilihat di atas pengangkut, dah nak dilancarkan?

Dah lama kita tak dengar cerita pasal model-model edisi istimewa dari sayap prestasi Proton iaitu R3 bukan? Dulu ada khabar bahawa Proton R3 dah ditutup selepas ia diambil alih oleh Geely, namun sebenarnya tidak dan mereka masih berlumba di Sepang dalam Malaysia Championship Series (MCS), manakala dalam Sepang 1000KM, Proton menjuarai perlumbaan berkenaan dari 2017, 2018 dan 2019.

Dan terbaharu, pembaca kami Jo Jo dan juga seorang lagi sumber iaitu Fahmi, terserempak model edisi khas R3 untuk Saga, Iriz dan Persona di bawa dengan lori pengangkut. Tanpa sebarang pelekat penyamaran dan seakan stok untuk diagihkan ke bilik pameran, ketiga-tiga model R3 ini mungkin akan dilancarkan tidak lama lagi. Walau bagaimanapun, Jo Jo menyatakan bahawa dia hanya sempar merakam imej Iriz dan Saga.

Dengan mengambil kira faktor kos R&D dan juga homologasi kepada pihak berkuasa, berkemungkinan besar tiada sebarang tambahan kuasa akan diberikan pada Saga, Iriz dan Persona R3 ini seperti model-model R3 terdahulu. Namun ia diberikan perician sebagai tribute kepada kereta lumba Proton Iriz dan Saga pasukan Proton R3 yang bertanding dalam siri Malaysia Championship Series (MCS) dan juga perlumbaan Sepang 1000KM (S1K).

SPYSHOT: Proton Saga, Iriz dan Persona edisi R3 dilihat di atas pengangkut, dah nak dilancarkan?

Secara keseluruhan, asas penampilan Saga R3 yang dijumpai ini masih menerapkan elemen yang sama dengan model edisi terhad Saga Anniversary Edition yang dilancarkan pada tahun lalu – menampilkan warna badan hitam bersama pelbagai serlahan warna rasmi pasukan Proton R3 iaitu kuning.

Proton Iriz R3 yang dilihat ini turut menampilkan skema warna yang sama. Namun ada perbezaan yang boleh dilihat antara unit yang dijumpai kedua-dua sumber ini; gambar yang diambil oleh Jo jo menunjukkan Iriz dan Saga R3 berkenaan turut mengenakan pelekat jalur sisi badan pada pintu. Dan pada Iriz, kita boleh lihat jalur tersebut turut memaparkan nombor 83, iaitu nombor perlumbaan sebenar Iriz yang dipandu oleh Farique Hairuman dan Mitchell Cheah di ketika menang dalam S1K dua tahun lalu.

Ingat lagi logo ‘laurel wreath’ yang menyatakan kemenangan Proton R3 dalam perlumbaan seperti pada model istimewa Proton Waja dan Gen2 Merdeka Millennium Endurance (MME) satu ketika dahulu? Ia turut dipadankan pada Iriz dan Saga R3 ini, dilekatkan cermin suku belakang.

Apa yang menarik lagi, Iriz R3 ini tidak dipadankan dengan rim bersaiz 15-inci seperti model 1.6 Exec dan Premium. Ia nampaknya diberikan rim 16-inci yang mungkin diambil dari Proton Satria Neo CPS sebelum ini. Namun untuk Saga, ia masih tampil dengan rim 15-inci seperti Anniversary Edition terdahulu.

Di belakang, imej yang paling jelas kelihatan adalah pada Saga. Tiada perubahan ketara, perbezaan yang boleh dilihat adalah pada emblem di mana logo ‘Saga’ pada sebelah kanan penutup but digantikan dengan logo R3 berwarna kuning.

Pelancaran Iriz dan Persona R3 ini berkemungkinan adalah penutup kepada model sedia ada. Proton dijangka akan melancarkan kembar sedan dan hatchback berkenaan dalam versi facelift baharu dengan pelbagai kemaskini. Model baharu berkenaan berkemungkinan bukan hanya menerima rupa berbeza, malah turut bakal menerima kotak gear automatik 4AT bagi menggantikan unit CVT sedia ada.

Manakala menerusi gambar-gambar spyshot sebelum ini, Iriz bakal menerima varian dengan rupa seakan SUV seperti model konsep Iriz Active yang muncul pada tahun 2014 dahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required