Honda sahkan masih tiada kotak gear automatik untuk varian Type R dan Si bagi Honda Civic generasi ke-11

Honda sahkan masih tiada kotak gear automatik untuk varian Type R dan Si bagi Honda Civic generasi ke-11

Tak seperti dahulu, sekarang kereta prestasi bukan hanya dibeli oleh orang yang hanya sukakan memandu – oleh kerana kebanyakkan kereta prestasi ini menampilkan suspensi adaptif yang hanya keras ketika diperlukan, serta hadir dengan kotak gear automatik, ia juga banyak dibeli oleh mereka yang berduit dan menganggapnya sebagai objek mewah.

Honda nampaknya masih mahu memelihara status lencana Type R hanya untuk mereka yang benar-benar suka memandu, dan sebab itu varian ‘Type Racer’ untuk Honda Civic generasi ke-11 juga sah hanya hadir dengan kotak gear manual sama seperti model-model sebelum ini. Malah konsep yang sama juga diterapkan pada satu lagi varian prestasi Civic untuk pasaran Amerika Utara iaitu Si.

Perkara ini disahkan oleh pengurus perhububungan media kawasan barat Honda Amerika, Carl Pulley dalam video secara langsung pengenalan Honda Civic generasi ke-11 untuk pasaran negara berkenaan. Menurutnya, Civic sedan biasa tidak lagi ditawarkan dengan kotak gear manual, namun ia akan muncul pada model hatchback generasi ke-11 ini kelak, sebelum model berprestasi diperkenalkan.

“Sudah tentu akan ada [varian] Si, dan sebagai tradisi ia hanya akan ditawarkan dengan transmisi manual, yang mana apa yang kita perkatakan ini. Untuk peminat-super, kami akan memperkenalkan Civic Type R, dan sekali lagi hanya dengan transmisi manual,” kata Pulley.

Namun bila model-model berprestasi tinggi ini akan membuat kemunculan masih belum diberikan petunjuk rasmi dari Honda sendiri. Model standard Civic sedan generasi ke-11 ini sudahpun didedahkan secara rasmi bulan lalu. Untuk pasaran Amerika Syarikat, varian Civic LX dan Sport menerima enjin petrol 2.0 liter empat-silinder DOHC i-VTEC yang menghasilkan 158 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 187 Nm pada takat 4,200 rpm.

Manakala varian EX dan Touring masih dibekalkan dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo yang ditala bagi menghasilkan kuasa sedikit lebih besar. Enjin tersebut mampu menghasilkan 180 hp pada takat 6,000 rpm (+6 hp) dan tork maksima 240 Nm bermula 1,700 hingga 4,500 rpm (+20 Nm) jika menggunakan petrol dengan standard oktana 87 Amerika Syarikat.

Honda sahkan masih tiada kotak gear automatik untuk varian Type R dan Si bagi Honda Civic generasi ke-11

Kedua-dua enjin tersebut masih digandingkan dengan kotak gear CVT automatik. Khas untuk versi NA, transmisi berkenaan diberikan pam hidraulik yang lebih lasak yang mampu mengurangkan beban pada pam mekanikal serta dilengkapkan dengan syaf sekunder dengan galas bebola bagi mengurangkan geseran. CVT pada enjin turbo turut dipertingkat dengan torque converter baharu yang lebih berprestasi serta menampilkan program Step-Shift yang ditala semula.

Honda Civic generasi ke-11 versi sedan ini akan diproduksi di fasiliti Honda di Alliston, Ontario, Kanada. Harga untuk model baharu ini hanya akan diumumkan selepas ini. Manakala untuk Hatchback, produksinya turut akan dipindahkan ke Amerika Syarikat kerana kilang di Swindon, UK sudah ditutup, dan bakal menggunakan kilang Honda di Greensburg, Indiana.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required