Bugatti Chiron Sport Les Légendes du Ciel ‘bertempur’ dalam lumba drag dengan pesawat Dassault Rafale

Ingat lagi perlumbaan antara Bugatti Veyron yang dipandu Richard Hammond dan juga jet pejuang Eurofighter Typhoon dalam salah satu episod Top Gear lebih sedekad lalu? Nah, ini dia, pembuat hypercar dari Perancis berkenaan sekali lagi melakukan perkara yang sama, tetapi kali ini dengan model generasi baharu mereka iaitu Bugatti Chiron, menentang jet pejuang milik tentera laut Perancis.

Chiron adalah model pengganti Veyron, yang muncul pada tahun 2016. Model yang digunakan untuk perlumbaan kali ini adalah dari versi edisi khas iaitu Chiron Sport Les Légendes du Ciel, dihasilkan bagi meraikan penglibatan pengasas jenama tersebut, Ettore Bugatti dalam penerbangan Perancis.

Namun, model ini masih dijana oleh enjin W16 8.0 liter turbo menghasilkan 1,500 PS (1,479 hp). Walaupun hanya dibezakan dengan perincian astetik, model tersebut dijual pada harga 2.88 juta euro (sekitar RM14.6 juta), dan dihasilkan hanya 20 unit.

Bugatti Chiron Sport Les Légendes du Ciel ‘bertempur’ dalam lumba drag dengan pesawat Dassault Rafale

Manakala tentera laut Perancis pula menampilkan jet pejuang Dassault Rafale buatan tempatan yang turut digunakan oleh tentera udara negara tersebut. Ia dilengkapkan dengan enjin jet Snecma M88 yang mampu menghasilkan tujahan 58,550 newton, atau 5,727 PS (5,649 hp).

Jadi siapa menang dalam perlumbaan ini? Ia dimulakan dengan Chiron Sport terlebih dahulu meluru ke hadapan ketika bermula, tetapi kemudian dipotong semula apabila enjin jet tersebut memberikan tujahan sepenuhnya – sama dengan situasi perlumbaan antara Hammond dengan Eurofighter dahulu.

Pesawat tetap pesawat, dan kereta masih lagi kereta. Rafale turut menang dari segi kelajuan maksima dengan kemampuan mencapai 1.6 Mach atau sekitar 1,975 km/j, manakala Chiron Sport pula merekodkan kelajuan tertinggi 420 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required