Mitsubishi Triton V8 Trophy Truck didedahkan – jentera rali Finke Desert Race 2021 untuk Toby Price

Mitsubishi Triton V8 Trophy Truck didedahkan – jentera rali Finke Desert Race 2021 untuk Toby Price

Juara Rali Dakar dua-kali dalam kategori motosikal dan juga pelumba siri Stadium Super Trucks dan SuperUtes Australia, Toby Price telah pun mendedahkan jenteranya untuk perlumbaan rali Finke Desert Race tahun ini – ini dia Mitsubishi Triton Trophy Truck dengan enjin V8!

Trophy Truck berkenaan dihasilkan oleh John Vance dari TSCO yang berpusat di Amerika Syarikat dengan kerangka casis binaan TSCO, dipadankan dengan enjin Dougans 6 liter V8 NA bersama unit pengurusan enjin Motec, kotak gear sequential enam-kelajuan Albins bersama pedal penukar gear serta dilengkapi suspensi dari Fox Racing dan rim bead lock dari Method bersama tayar BF Goodrich.

Manakala badan trak ini pula direka berdasarkan Mitsubishi Triton GSR pasaran Australia dan juga Triton Concept Truck. Menurut kenyataan yang dikeluarkan, ini merupakan gandingan pertama seumpamanya di dunia.

Toby Price menyatakan bahawa konsep badan Triton tersebut direalisasikan buat pertama kali pada awal 2020, kemudian dia bekerja sama rapat dengan Mitsubishi Motors Australia serta pasukan rekaan Triton di Mitsubishi Motors Corporation, dan juga Fiberwerx di Amerika Syarikat bagi membolehkan visinya menjadi kenyataan.

Mitsubishi Triton V8 Trophy Truck didedahkan – jentera rali Finke Desert Race 2021 untuk Toby Price

“Saya sangat gembira kerana akhirnya dapat mendedahkannya kepada semua orang bagi melihat semua kerja keras yang telah dicurahkan bagi mendapatkan trak yang sama seperti Concept Ute,” kata Price.

“Terima kasih kepada Mitsubishi Motors untuk bekerjasama bersama kami untuk merealisasikan projek ini, ia adalah salah satu perkara yang paling cool pernah dapat saya lakukan dan saya sangat sukakannya!” tambahnya lagi.

“Ia seakan perkara yang mustahil…tetapi kami berjaya lakukannya! Kami bekerja dengan mengharungi pelbagai masalah selama 12 bulan lalu, dan ia tidak mudah – tetapi semua orang ada satu visi, bagi membina badan custom Triton untuk Trophy Truck Toby! Dia merupakan rakan salah satu rakan kerjasama kami yang penting, jadi kami sangat bangga,” kata pengurus senior komunikasi pemasaran Mitsubishi Motors Australia, Karen Bradley.

“Rekaan badan ini adalah sangat Mitsubishi terima kasih kepada kerja rekaan khas yang dibuat oleh pasukan rekaan global Triton. Peminat akan mengenali rekaan Dynamic Shield signatur dan juga pelbagai ciri dari Triton sedia ada dan juga Concept Ute kami. Kami juga bangga untuk terlibat dalam projek pertama seumpamanya di dunia ini,” ujar Bradley lagi.

Triton Trophy Truck Toby Price ini turut diserlahkan dengan livery Red Bull edisi istimewa dalam warna hitam dan putih. Toby Price akan dibantu oleh juruarah Mark “Dutto” Dutton dari Triple Eight Race Engineering, yang juga pengurus pasukan Team Red Bull Ampol Racing dalam perlumbaan Supercars Australia.

Finke Desert Race 2021 akan dilangsungkan di padang pasir Alice Spring, Australia bermula 11 hingga 14 Jun nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required