Perhimpunan Fuji 86 Style with BRZ 2021 yang berlangsung hujung minggu lalu di Litar Fuji Speedway turut menyaksikan TOM’S mendedahkan Toyota GR 86 versi mereka, selain versi penala lain seperti HKS GR 86 Concept dan juga GR 86 Greddy. TOM’S tidak mendedahkan apa yang mereka lakukan pada prestasi, tetapi lebih menumpukan terhadap penggayaan menerusi TOM’S GR 86 Concept ini.

Menurut TOM’S, kit penggayaan luaran direka dengan sasaran bagi menghasilkan “kecantikan yang berfungsi” dan “beremosi”, dengan konsep aerodinamik yang “bermotifkan kereta lumba GT500” mereka yang bertanding dalam perlumbaan Super GT.

Kit berkenaan terdiri dari overfender pada setiap ruang roda yang menjadikan kereta ini sekitar 8 mm lebih lebar pada setiap sisi, spoiler bawah bampar hadapan, diffuser di bawah skirt sisi, diffuser belakang yang lebih agresif yang turut menempatkan empat tip untuk sistem ekzos “TOM’S Barrel”, dan juga spoiler tambahan bagi memanjangkan lagi panel ducktail pada but belakang.

Menurut TOM’S, kit ini bukan sahaja memberikan rupa yang menjadikan kereta sport Toyota ini kelihatan jauh lebih sporty, dengan badan dan juga ukuran trek roda yang kini lebih lebar secara tidak langsung menjadikan ia juga lebih stabil.

Penggayaan luaran TOM’S GR 86 ini disempurnakan dengan pemadanan rim TOM’S Cross Speed dalam kemasan hitam berkilat. TOM’S turut menyatakan bahawa kit suspensi untuk GR 86 ini turut sedang dalam pembangunan.

Dalam kabin, GR 86 ini diberikan aksesori asli TOM’S terdiri dari tombol gear gentian karbon dan juga pemegang tuil gear tangan. Dan yang paling menyerlah adalah roda stereng GR 86 yang direka semula oleh TOM’S – menampilkan satu skrin kecil pada kedudukan pukul 12, memberikan pelbagai informasi untuk pemandu, lengkap dengan indikasi rpm enjin pada kiri dan kanan seperti jentera Super GT sebenar!

Toyota GR 86 generasi baharu ini baru sahaja didedahkan di Jepun pada April lalu. Dalam keadaan standard, Toyota GR 86 dijana oleh enjin petrol boxer NA FA24D 2.4 liter dengan sistem suntikan bahan api D-4S menjana 235 PS pada takat 7,000 rpm dan juga tork maksima 250 Nm seawal 3,700 rpm.

Ia digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan dalam pilihan manual atau automatik, memacu hanya roda belakang. Menurut Toyota, GR 86 mampu untuk memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam masa 6.3 saat, atau 1.1 saat lebih pantas dari Toyota 86 generasi sebelum ini.