Nissan Z generasi baharu sah akan buat kemunculan sulung global pada 17 Ogos 2021 di Amerika Syarikat

Nissan Z generasi baharu sah akan buat kemunculan sulung global pada 17 Ogos 2021 di Amerika Syarikat

Nissan telah mengesahkan bahawa model generasi baharu kereta sport Z mereka bakal membuat kemunculan sulungnya di New York, Amerika Syarikat pada 17 Ogos akan datang. Walau bagaimanapun, tiada sebarang maklumat baharu mahupun imej teaser disiarkan untuk kali ini.

Model prototaip Z generasi ketujuh berkenaan telah pun didedahkan pada September tahun lalu, digelar sebagai Nissan Z Proto. Ia menampilkan rupa klasik dengan banyak perincian dari model generasi pertama Datsun 240Z S30Z terutamanya pada bahagian muka dan bayangan sisi badan, manakala lampu belakangnya pula diinspirasikan dari model generasi keempat Nissan 300ZX Z32.

Pengaruh S30Z turut banyak dibawa ke bahagian kabin dengan diberikan meter ‘tiga beradik’ pada bahagian tengah papan pemuka, serta menampilkan paparan instrumen utama digital dan juga tuil brek tangan manual.

Gambar Nissan Z generasi baharu versi produksi yang bocor

Menurut Presiden Nissan, Makoto Uchida, rupa yang ditampilkan pada Z Proto tersebut adalah sangat hampir pada bentuk produksi. Dan apa yang diperkatakan berkenaan terbukti benar apabila gambar model produksi sebenar Nissan Z generasi baharu tersebut bocor di internet Mac lalu, yang menyaksikan hanya sedikit perincian kecil yang berbeza.

Ketika pendedahan Z Proto tahun lalu juga Nissan telah mengesahkan bahawa model generasi baharu ini akan dijana oleh enjin V6 Twin Turbo, dan ia juga ditawarkan dengan pilihan kotak gear manual enam-kelajuan, serta memacu hanya roda belakang.

Menerusi pelbagai laporan media sebelum ini, Nissan Z generasi baharu ini dijangkan akan digelar 400Z, dihasilkan menggunakan platform FM (asas yang sama seperti Infiniti Q60 Coupé) yang diolah semula, dan oleh itu ia mungkin akan dijana oleh enjin VR30DDTT 3.0 liter V6 turbo. Manakala dalam permainan video simulator pemanduan Project Cars 3, spesifikasi Nissan Z Proto tersebut mencatatkan bahawa enjin berkenaan menghasilkan kuasa 450 PS, dengan berat badan hanya 1,475 kg.

GALERI: Nissan Z Proto

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required