Toyota Tundra 2022 akan guna enjin iForce Max baru

Toyota Tundra 2022 akan guna enjin iForce Max baru

Toyota kini sedang bersiap sedia untuk memperkenalkan Tundra generasi ketiga, yang merupakan trak pikap saiz penuh yang bersaing dengan model seperti Ford F-150, Chevrolet Silverado dan Nissan Titan. Model baru ini akan menggantikan model generasi kedua yang telah berada dalam pasaran sejak tahun 2006, dan dijangka diperkenalkan tidak lama lagi sebelum memasuki pasaran sebagai model tahun 2022.

Seperti biasa, teaser untuk trak pikap ini sudah disiarkan kepada umum, dan yang terbaru, menunjukkan bahagian penutup atas enjinnya. Anda boleh melihat terdapat tulisan “iForce Max”, yang memberi gambaran penggunaan enjin baru untuk menggantikan unit petrol V8 NA 5.7 liter iForce sebelum ini.

Setakat ini Toyota tidak mendedahkan bagaimana mereka mempertingkat enjin iForce ini kepada iForce Max, tetapi ia menjadi pengesahan kepada berita yang sebelum ini sekadar satu khabar angin. Anda rasa adakah Toyota memberi lebih penekanan kepada penggunaan bahan api atau kemampuan menarik beban? Bagaimana pula dengan jumlah kuasanya? Adakah jauh lebih tinggi daripada enjin sebelum ini? Semua ini hanya akan diketahui apabila Tundra 2022 didedah secara rasmi.

Toyota Tundra 2022 akan guna enjin iForce Max baru

Untuk meletakkan satu tanda aras, unit V8 iForce yang digunakan sekarang mampu menghasilkan kuasa 381 hp (386 PS) pada 5,600 rpm dan 544 Nm tork pada 3,600 rpm. Enjin ini dipadankan bersama transmisi automatik enam kelajuan, dengan pilihan pacuan roda belakang sahaja atau semua empat roda. Kapasiti menarik beban adalah 4,581 kg dan penggunaan bahan api boleh pergi serendah 6.4 km/l.

Melalui bahagian penutup intake manifold enjin ini, laman Motor Trend dapat mengesan bahawa iForce Max adalah sebuah enjin enam silinder dan berkemungkinan unit V6 3.5 liter twin turbo sama seperti Land Cruiser baru. Mereka juga mengeluarkan laporan bahawa Tundra 2022 akan mendapat satu lagi enjin baru untuk menyertai iForce Max.

GALERI: Spyshot Toyota Tundra 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required