Toyota GR Yaris HKS Type S diperkenal – kit badan spesifikasi jalan raya, mula dijual di seluruh dunia

Toyota GR Yaris HKS Type S diperkenal – kit badan spesifikasi jalan raya, mula dijual di seluruh dunia

Anda sebelum ini mungkin dah pernah nampak kereta demo HKS GR Yaris yang dipandu Nobuteru Taniguchi menggunakan kit badan lebar kan? Kit tersebut sebenarnya adalah dari Pandem, dan kini HKS telahpun memperkenalkan kit badan rekaan mereka sendiri iaitu HKS Type S untuk hot-hatch Toyota GR Yaris.

Seperti lazimnya HKS Type S yang lain, kit badan ini dihasilkan sesuai untuk kegunaan jalan raya biasa, dan sebab itu ia tidak menampilkan rekaan kit badan lebar. Ia terdiri dari lima komponen iaitu spoiler bawah dan canard untuk bampar hadapan, skirt sisi, spoiler bawah bampar belakang dan juga spoiler bahagian tengah pada pintu hatch – kesemuanya direka berdasarkan data imbasan 3D yang akan memberikan kesan aerodinamik sebenar.

Menurut HKS, spoiler hadapan pada kit Type S untuk GR Yaris ini direka dengan inspirasi dari kereta-kereta time-attack bersejarah mereka. Komponen tersebut dapat dipasang dengan mudah pada bampar asli GR Yaris dan menerima panel barge pada kedua-dua sisi yang diperbuat dari gentian karbon premium bagi mengalirkan udara secara efektif.

Toyota GR Yaris HKS Type S diperkenal – kit badan spesifikasi jalan raya, mula dijual di seluruh dunia

Canard yang dipasang pada kedua-dua sisi bampar hadapan pula berfungsi untuk meningkatkan downforce dengan menyisihkan udara golakan yang menyebabkan seretan dari ruang roda hadapan. Udara dari canard tersebut seterusnya akan diperbaiki oleh satu lagi panel barge yang direka pada skirt sisi kit badan Type S ini.

Manakala untuk spoiler bawah bampar belakang, ia direka bagi dipadankan dengan mudah pada bampar asal GR Yaris, dan disesuaikan dengan sistem ekzos HKS Super Turbo Muffler yang menampilkan dua tip oval yang jauh lebih besar. HKS masih mengekalkan spoiler bumbung asli GR Yaris ini. Namun pada bahagian tengah pintu hatch belakang, ia ditambah dengan spoiler gentian karbon yang direka dengan gaya sayap GT.

HKS mendakwa bahawa spoiler ini tidak akan menjejas rekaan aerodinamik asal GR Yaris, malah downforce dapat ditingkatkan menerusi mengalihkan aliran udara sisi, manakala panel barge di bahagian atas spoiler berkenaan pula mampu untuk ‘menangkap’ udara untuk mengurangkan seretan.

Menerut HKS, kit ini bukan sahaja sudah mula dijual di Jepun, malah jualannya sudah dibuka di seluruh dunia. Mereka yang berminat boleh berurusan dengan pengedar-pengedar bertauliah HKS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required