Nissan GT-R ‘R36’ masih akan guna platform dan enjin R35 serta bakal buat kemunculan sulung pada 2023?

Nissan GT-R ‘R36’ masih akan guna platform dan enjin R35 serta bakal buat kemunculan sulung pada 2023?

Biasanya satu-satu generasi kereta-kereta dari Jepun hanya bertahan sekitar enam hingga tujuh tahun dalam produksi dan kemudian akan digantikan dengan model generasi baharu. Namun untuk model produksi paling berkuasa dalam barisan model Nissan buat masa sekarang, GT-R generasi R35 sudahpun berada lebih dari satu sekad dalam pasaran, tanpa pengumuman rasmi dari Nissan bila ia akan digantikan dengan model generasi baharu.

Namun terdapat pelbagai spekulasi dan juga khabar angin yang berlegar berkenaan model ‘R36’ berkenaan. Terbaharu, portal automotif Jepun, Best Car Web menyatakan bahawa kereta sport generasi seterusnya berkenaan akan dihasilkan seperti Nissan Z generasi baharu yang bakal diperkenalkan pada 17 Ogos nanti, iaitu menggunakan asas model 370Z sedia ada yang diperhalusi.

Jadi, Nissan GT-R generasi baharu berkenaan mungkin masih akan menggunakan platform R35 sedia ada yang diberikan kejuruteraan semula, bersama badan atas yang menerima rekaan baharu, bersama pelbagai komponen, suspensi dan juga teknologi yang ditingkat taraf.

Langkah berkenaan dilihat agak logik jika diambil kira dari segi dana. Ini kerana untuk membangunkan platform baharu, khususnya kereta sport bukanya murah. Malah kereta sport juga bukan model yang boleh dijual dengan jumlah yang banyak seperti kereta penumpang biasa, seterusnya tidak memberikan keuntungan yang benar-benar besar. Dengan menggunakan platform sedia ada, ia dapat menjimatkan banyak kos pembangunan untuk kereta sport tersebut.

Nissan GT-R ‘R36’ masih akan guna platform dan enjin R35 serta bakal buat kemunculan sulung pada 2023?

Best Car Web turut menyebut bahawa GT-R R36 juga masih akan menggunakan enjin petrol V6 VR38DETT 3.8 liter turbo berkembar dari GT-R R35, namun dikhabarkan ia bakal diberikan sistem hibrid ringkas. Enjin tersebut dijangka akan menghasilkan 600 PS dan tork maksima 652 Nm, sama seperti talaan GT-R Nismo sedia ada, dan ia akan dialirkan ke kesemua roda menerusi kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan dan sistem AWD.

Sistem hibrid ringkas yang diberikan bukanlah faktor utama bagi membolehkan GT-R generasi baharu berkenaan wujud dalam peruntukan undang-undang pencemaran udara yang semakin ketat. Nissan bakal menggunakan kuota ekonomi bahan api purata korporat (CAFE) dan menghasilkan lebih banyak kenderaan dengan rangkaian kuasa e-Power dan elektrik sepenuhnya bagi memberikan ruang yang cukup untuk GT-R terus wujud.

Namun, belum ada lagi petunjuk apa solusi yang akan digunakan Nissan bagi melepasi had undang-undang pencemaran bunyi. Menurut portal berkenaan lagi, model GT-R R35 sedia ada akan dihentikan pada musim luruh 2022, manakala model gantian generasi baharu ini akan diperkenalkan pada 2023 nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required