Kilang Proton Pakistan akan beroperasi sepenuhnya tak lama lagi, pemasangan Saga sudahpun bermula

Proton Pakistan telah pun menyiarkan satu video memaparkan bahawa mereka sudah bersedia untuk memulakan sepenuhnya operasi CKD menerusi kilang mereka yang terletak di Karachi. Video berdurasi 1 minit 11 saat berkenaan menunjukkan berberapa bahagian kilang tersebut, dan produksi untuk Proton Saga sudah pun bermula, namun tarikh sebenar perasmian kilang itu masih belum diumumkan.

Sebelum ini Proton telah mengumumkan bahawa rakan kongsinya yang menguruskan jenama berkenaan di Pakistan, Al-Haj Automotive telahpun bersedia untuk memulakan operasi pemasangan tempatan di kilang baru itu bermula pada suku ketiga 2021.

Kilang yang sepatutnya mula beroperasi sebelum berakhir tahun 2020 berkenaan dibina di luar kawasan bandar, dijangka mempunyai kapasiti 25,000 unit satu tahun. Pelan asal kilang ini diumumkan pada tahun 2019, dengan pelaburan awal USD30 juta (sekitar RM121.9 juta).

Dalam masa tiga tahun pertama, kilang ini dijangka dapat menyediakan 2,000 peluang pekerjaan terus di sana, dan 20,000 lagi pekerjaan secara tidak langsung apabila operasinya berjalan penuh. Melalui perjanjian yang dibuat pada tahun 2019, jualan awal kenderaan Proton di sana akan dibuat melalui unit yang diimport dari Malaysia (CBU), sebelum diambil alih oleh unit pengeluaran tempatan.

Kilang Proton Pakistan akan beroperasi sepenuhnya tak lama lagi, pemasangan Saga sudahpun bermula

Proton X70 telah dilancarkan di Pakistan sebagai model CBU pada Disember 2020, dan selepas ini ia turut akan dipasang di kilang baru berkenaan. Sehingga April lalu, tempoh menunggu untuk X70 dilaporkan sudah mencecah sehingga sembilan bulan selepas ia dilancarkan, dan masalah ini diharapkan akan diatasi selepas produksi CKD di Pakistan bermula.

Selepas menawarkan model premium seperti X70 di negara tersebut sebagai pengenalan, Proton Pakistan selepas itu menawarkan model lebih mampu milik iaitu Saga yang dilancarkan pada April lalu. Sedan berkenaan ditawarkan dalam lima varian termasuk model edisi terhad Saga R3 yang hanya dibawa sebanyak 100-unit dan pembeli yang berminat perlu menyertai cabutan bertuah bagi mendapat peluang untuk membelinya.

Model-model pasaran Pakistan ini juga menampilkan kapasiti enjin yang lebih kecil berbanding pasaran Malaysia bagi mendapat potongan cukai lebih banyak dan dijual pada harga lebih kompetitif. Bagi X70, model pasaran Pakistan berkenaan dijana enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo seperti X50 di Malaysia, manakala untuk Saga (kecuali Saga R3) ia masih diberikan enjin S4PE tetapi kapasitinya dikurangkan dari 1,332 cc kepada 1,299 cc.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required