Lynk & Co 03+ Cyan Edition didedah – 265 hp/380 Nm, suspensi Bilstein, rupa seperti jentera WTCR sebenar

Lynk & Co 03+ Cyan Edition didedah – 265 hp/380 Nm, suspensi Bilstein, rupa seperti jentera WTCR sebenar

Bagi meraikan gelaran juara dunia dalam siri perlumbaan World Touring Car Cup (WTCR), divisi premium Geely iaitu Lynk & Co telah melancarkan model sedan prestasi edisi khas istimewa hanya untuk pasaran China digelar 03+ Cyan Edition ketika berlangsungnya Chengdu Motor Show 2021.

Namun anda jangan keliru model ini dengan model konsep produksi jalanraya Lynk & Co 03 Cyan Concept berkuasa 528 hp/504 Nm yang mencatatkan rekod kereta empat pintu terpantas di Nürburgring pada 2019, kerana ini adalah model produksi sebenarnya yang dijual di bilik pameran dan dibekalkan dengan kuasa lebih rendah.

Model edisi khas ini diasaskan dari model produksi paling berkuasa 03+, dan diberikan pelbagai tingkat taraf kosmetik dan juga prestasi. Pertama sekali, anda boleh lihat rupa luaran 03+ Cyan Edition ini menampilkan rupa yang hampir sama dengan jentera WTCR sebenar pasukan Cyan Racing.

Lynk & Co 03+ Cyan Edition didedah – 265 hp/380 Nm, suspensi Bilstein, rupa seperti jentera WTCR sebenar

Ia diberikan splitter udara hadapan gentian karbon, spoiler belakang dengan sayap yang boleh dilaras serta warna badan rasmi Cyan Racing iaitu biru yang diinspirasikan dari bendera Sweden. Ia juga diberikan rim 19-inci berwarna hitam Cyan Racing yang dibalut dengan tayar Michelin Pilot Sport 4S bersaiz 245/35ZR19.

Seperti yang anda boleh lihat, 03+ Cyan Edition ini juga diberikan brek yang lebih besar dari Akebono, dengan cakera yang dilarik serta angkup berwarna kuning dengan logo Cyan. Cyan Racing turut memadankan set suspensi boleh laras dari Bilstein bagi memberikan pengendalian lebih bagus.

Pada bahagian dalaman, model istimewa ini menerima sepasang tempat duduk hadapan baharu dengan logo Cyan, manakala tali pinggang keledar dan juga serlahan-serlahan kuning pada kabin yang berwarna hitam berkenaan sememangnya sudah ada pada 03+ biasa.

Lynk & Co 03+ Cyan Edition didedah – 265 hp/380 Nm, suspensi Bilstein, rupa seperti jentera WTCR sebenar

Ia juga masih dijana oleh enjin 2.0 liter empat silinder turbo seperti 03+ standard (yang sebenarnya sama dengan enjin T5 Drive-E Volvo), namun ditala semula bagi mengekstrak kuasa keseluruhan 265 hp dan tork maksima 380 Nm, atau 11 hp/30 Nm lebih berkuasa dari asal.

Kalau anda nak tahu, enjin yang digunakan pada model produksi ini juga sebenarnya sama dengan enjin jentera perlumbaan sebenar Lynk & Co 03 TCR yang digunakan dalam perlumbaan WTCR berkenaan. Enjin kereta lumba tersebut hanya menerima turbo lebih besar, sistem pendawaian serta sedikit perincian kecil yang berbeza.

Cyan Racing sebelum ini merupakan rakan teknikal kepada Volvo Polestar serta mengendalikan pasukan lumba jenama Sweden berkenaan dalam Kejohanan Touring Car Dunia (WTCC). Namun setelah WTCC bertukar kepada WTCR dan spesifikasi TC1 berubah ke TCR, malah Polestar juga dijadikan jenama bebas untuk menghasilkan kereta sport elektrifikasi, Cyan Racing mula berlumba dengan Lynk & Co pada tahun 2019.

Lynk & Co 03+ Cyan Edition didedah – 265 hp/380 Nm, suspensi Bilstein, rupa seperti jentera WTCR sebenar

Lynk & Co Cyan Racing berjaya menjadi juara dunia kategori pasukan WTCR pada musim 2019 iaitu musim pertama mereka menyertai kejohanan tersebut, dan kemudian merangkul kedua-dua gelaran juara dunia untuk kategori pemandu dan pasukan pada WTCR musim 2020.

“Kami bangga untuk melihat kejayaan World Touring kami diraikan dan program sukan bermotor terus memacu kuat angka jualan kereta jalan raya model O3,” kata pemilik dan pengasas Cyan Racing, Christian Dahl.

GALERI: Model standard Lynk & Co 03+ yang pernah di bawa ke Malaysia

GALERI: Jentera lumba sebenar Lynk & Co 03 TCR binaan Cyan Racing

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required