PDRM buat ujian penilaian terhadap BMW M3, X3 dan Volkswagen Tiguan untuk pengiring prestasi tinggi

PDRM buat ujian penilaian terhadap BMW M3, X3 dan Volkswagen Tiguan untuk pengiring prestasi tinggi

Sebelum ini kami telah pun melaporkan bahawa gambar BMW M3 dengan grafik badan Polis Diraja Malaysia (PDRM) adalah prop untuk penggambaran filem – laporan tersebut kami buat berdasarkan sumber yang diberitahu oleh BMW Malaysia sendiri selaku pihak yang membekalkan kereta tersebut.

Namun apa yang kami difahamkan selepas itu, unit BMW M3 berkenaan sebenarnya memang sedang dinilai oleh PDRM sebagai kenderaan pengiring kelajuan tinggi. Bukan hanya M3, malah PDRM turut membuat ujian penilaian yang sama terhadap dua unit SUV BMW X3 dan juga dua unit Volkswagen Tiguan.

Sehingga kini, masih lagi tiada kenyataan rasmi dikeluarkan oleh PDRM. Malah kedua-dua pengeluar yang membekalkan kesemua kenderaan tersebut iaitu BMW Malaysia dan Volkswagen Passengger Car Malaysia (VPCM) masih tidak dapat kami hubungi untuk mendapatkan sebarang kenyataan rasmi.

Juga tiada sebarang hebahan dibuat di laman media sosial rasmi PDRM, tetapi akaun Facebook Friends of PDRM ada menaikkan hantaran gambar kelima-lima kenderaan berkenaan yang menunjukkan ia bersama pegawai-pegawai polis di Bukit Aman.

Kesemua unit kenderaan tersebut diberikan grafik badan “Polis High Performance” yang sama dan foto tersebut turut memaparkan perkataan “cadangan uji nilai” di belakangnya. Friends of PDRM turut menulis kapsyen “Cawangan Pengawal Pengiring (CPP) IPK Selangor…High Perfomance Defence” pada set gambar berkenaan.

Jadi setakat ini masih belum ada dana awam yang terlibat kerana kesemua kenderaan tersebut masih milik BMW Malaysia dan juga VPCM. Ujian yang sama turut dibuat oleh PDRM sebelum ini terhadap Honda Civic Type R FK8, sebelum kereta tersebut diumumkan secara rasmi menjadi kenderaan pengiring untuk Yang Dipertuan Agong.

Sekali lagi, kami meminta maaf atas kekeliruan informasi yang kami terima. Seperti berita-berita yang kami sampaikan sebelum ini, apa yang kami berani tulis kebiasaannya memang akan diambil dari sumber-sumber yang paling dipercayai. Walau bagaimanapun, apa pendapat anda terhadap BMW M3 sebagai kenderaan pengiring ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required