Toyota Hilux GR Sport 2022 kini tiba di pasaran Jepun – RM159k, suspensi dan penampilan lebih sporty

Toyota Hilux GR Sport 2022 kini tiba di pasaran Jepun – RM159k, suspensi dan penampilan lebih sporty

Kepada yang masih belum tahu, Hilux walaupun ia adalah trak pikap dari jenama Jepun Toyota, produksi utamanya adalah di Thailand. Jualannya di Jepun juga pernah dihentikan pada 2004, dan kemudian dijual semula pada 2017. Jadi selepas pasaran Thailand menerima model lebih sporty Hilux GR Sport pada April lalu, kini barulah tiba masa model dengan lencana sama mendarat di pasaran Jepun.

Walau bagaimanapun, Hilux GR Sport JDM ini diberikan perincian agak berbeza dari model pasaran Thailand. Ia tidak diberikan enjin turbodiesel 1GD-FTV 2.8 liter 204 PS/500 Nm seperti di Thai, sebaliknya masih diasaskan dari varian Z Grade Jepun dan kekal dengan enjin 2GD-FTV 2.4 liter turbodiesel berkuasa 150 PS (148 hp) dan tork maksima 400 Nm. Kotak gear enam kelajuan dan sistem 4WD yang sama dengan versi standard juga masih digunakan.

Dari segi rupa, Hilux GR Sport pasaran Jepun ini menerima gril hadapan yang direka seakan Land Cruiser 300 GR Sport menampilkan skrip ‘Toyota’ bagi menggantikan logo biasa. Manakala pada bampar hadapan, perumah lampu kabus model JDM ini adalah lebih ringkas dari versi pasaran Thailand.

Toyota Hilux GR Sport 2022 kini tiba di pasaran Jepun – RM159k, suspensi dan penampilan lebih sporty

Keempat-empat ruang roda trak pikap ini diberikan overfender warna badan dengan kemasan hitam di atasnya. Ia juga diberikan rim 18-inci enam jejari berkembar kemasan dua-tona gelap, bersama angkup brek berwarna merah. Model JDM ini nampak lebih ringkas dari kembarnya di Thailand kerana tidak diberikan pelekat grafik badan serta sports bar di belakang.

Pada bahagian kabin, model ini diberikan tempat duduk balutan gandingan kulit sintetik dan sued hitam-merah dengan logo GR pada perehat kepala. Ia juga dilengkapi dengan roda stereng balutan kulit bersama penanda pukul 12 merah, butang penghidup enjin, set pedal aloi dan kunci yang kesemuanya menampilkan logo GR.

Selain tingkat taraf estetika yang diberikan, Hilux Gazoo Racing Sport ini turut diberikan talaan suspensi istimewa. Menurut Toyota, talaan tersebut dibuat bagi memberikan penambahbaikkan dari segi “respon stereng dan merasai bahagian rata serta pemanduan lebih selesa”.

Toyota Hilux GR Sport 2022 kini tiba di pasaran Jepun – RM159k, suspensi dan penampilan lebih sporty

Model ini turut diberikan kelengkapan-kelengkapan standard lain yang sama dengan Hilux Z Grade pasaran Jepun. Jadi ia hadir dengan sistem pendingin hawa dua zon, sistem kemasukan tanpa kunci, tempat duduk pemandu larasan kuasa, skrin sesentuh sistem infotainmen bersaiz lapan-inci serta pedal penukar gear.

Dengan kesemua perincian yang dibekalkan ini, trak pikap Toyota Hilux GR Sport dijual di Jepun pada harga 4.312 juta yen (RM159,484), termasuk cukai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required