Toyota GR Corolla – lagi teaser disiarkan di AS!

Toyota GR Corolla – lagi <em>teaser</em> disiarkan di AS!

Laman instagram Toyota USA sekali lagi menyiarkan teaser untuk hot-hatch baharu jenama berkenaan, iaitu GR Corolla. Sekali tengok, imej yang mereka siarkan ini hanya nampak sebuah Corolla Hatchback biasa berwarna biru sahajakan? Tapi cuba anda tengok lebih teliti – ada sebuah Corolla dengan pelekat penyamaran Gazoo Racing berada pada sebelah kiri imej tersebut!

Walau bagaimanapun, gambar berkenaan sengaja dibuat gelap serta dengan resolusi yang agak kabur. Apa yang boleh dilihat adalah ia diberikan set rim berbeza dari Corolla Hatchback biasa, dan pelekat penyamaran merah-putih-hitam Gazoo Racing tersebut turut terdapt tulisan “GR Four”, merujuk kepada sistem pacuan semua roda yang sama dibekalkan pada jentera rali jalan raya, GR Yaris.

Sistem AWD yang mendapat sentuhan juara WRC empat kali, Tommi Makkinen tersebut diberikan LSD pada gandar hadapan dan belakang, dan hadir dengan tiga mod tetapan iaitu Normal (agihan tork 60% roda hadapan dan 40% roda belakang), Sport (30:70) dan Track (50:50).

Toyota GR Corolla dijangka akan membuat kemunculan sulung globalnya tahun hadapan di Amerika Syarikat, bagi ‘mengubat hati’ peminat di sana kerana mereka tidak menerima GR Yaris. Dalam teaser ala-teka-teki juga disiarkan oleh instagram Toyota USA sebelum ini, GR Corolla diberikan hint bakal menerima enjin G16E-GTS 1.6 liter tiga silinder turbo berkuasa 268 hp (272 PS) yang sama seperti GR Yaris.

Toyota sudah lama menyebut berkenaan versi prestasi tinggi untuk Corolla generasi baharu ini, di mana idea berkenaan telah disebut pada 2018. Malah pada Februari 2019, hampir setahun sebelum GR Yaris didedahkan secara rasmi, penolong ketua pereka Toyota, Toshio Kanei telah menyebut berkenaan enjin 1.6L Turbo yang mahu disumbatkan ke dalam Corolla tersebut, ketika semua orang belum tahu sedikit pun berkenaan GR Yaris yang turut akan dijana enjin yang sama!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required