Toyota Corolla GRMN sah akan di bina – mungkin guna enjin 1.6 liter turbo, tiada janakuasa hibrid

Toyota Corolla GRMN sah akan di bina – mungkin guna enjin 1.6 liter turbo, tiada janakuasa hibrid

Sebelum ini, berberapa eksekutif Toyota telah menyuarakan bahawa kemungkinan jenama tersebut akan menghasilkan Corolla berprestasi tinggi berdasarkan versi hatchback generasi baharu. Dan ini sekali lagi perkara itu disuarakan, kali ini giliran penolong ketua pereka Toyota, Toshio Kanei.

Menurut laporan Autocar New Zealand, eksekutif Toyota berkenaan mengesahkan bahawa hot-hatch Corolla yang akan diberikan lencana Gazoo Racing Master of Nurburgring (GRMN) tersebut kini berada dalam peringkat perancangan awal. Kanei berkata bahawa Toyota sedang menyiasat apa yang terbaik untuk pasaran Eropah, dan Corolla GRMN adalah “sangat realistik”.

Kanei juga mengesahkan bahawa kereta tersebut tidak akan diberikan janakuasa hibrid, tetapi berkemungkinan ia akan dibekalkan dengan enjin petrol 1.6 liter turbo. Menurutnya, konfigurasi berkenaan nampak sangat menarik.

Autocar NZ turut menyebut dalam laporan ini bahawa Corolla GRMN mungkin akan muncul pada pertengahan hayat produksinya, dan pembinaan kereta ini sebahagian besarnya akan melibatkan jurutera janakuasa. Toyota juga akan menilai semua pasaran di mana kereta ini akan dijual.

Toyota Corolla hatchback generasi baharu berkenaan dibina berasaskan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) yang mempunyai ketegaran torsi 60% lebih baik. Ia juga mempunyai pusat graviti lebih rendah yang semestinya memudahkan Gazoo Racing membuat pengubahsuaian tertumpu pada aspek prestasi tinggi.

Dalam versi standard, Corolla generasi ke-12 versi hatchback tersebut hanya ditawarkan dengan enjin petrol NA empat silinder M20A-FKS 2.0 liter Dynamic Force. Enjin berkenaan ditawarkan dengan pilihan kotak gear automatik Direct-Shift CVT yang lebih responsif dari sebelum ini atau manual enam-kelajuan yang lengkap dengan fungsi rev-match.

Sejak generasi pertama, Toyota Corolla sering dikaitkan dengan ‘kereta keluarga’, tetapi sebenarnya Corolla sememangnya telah mempunyai varian lebih sportynya sendiri bermula dengan Sprinter KE15 pada tahun 1968, dan yang terakhir pasangan kembar Levin/Sprinter Trueno AE111 pada tahun 2000.

Ramai yang menjangka sebelum ini Corolla GRMN bakal masuk ke liga hot-hatch segmen-C arus perdana, bagi berhadapan dengan model-model seperti Honda Civic Type R FK8, Volkswagen Golf GTI, Hyundai i30 N dan juga Renault Megane RS. Namun dengan ‘petunjuk’ bahawa ia hanya aka dijana oleh enjin 1.6 liter turbo, adakah ia cukup kuat untuk masuk ke gelanggang tersebut? Malah hot-hatch yang lebih kecil dari Corolla iaitu Yaris GRMN dijana oleh enjin 1.8 liter Supercharged, mampu menghasilkan 205 hp.

GALERI: Blitz Toyota Corolla Sport Turbo di Tokyo Auto Salon 2019

GALERI: TOM’s Toyota Corolla Sport di Tokyo Auto Salon 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required