Jualan Honda Civic Hatchback tamat di Thai kerana tak laku; tidak akan diganti dengan model generasi baru

Jualan Honda Civic Hatchback tamat di Thai kerana tak laku; tidak akan diganti dengan model generasi baru

Nampaknya jualan Honda Civic Hatchback untuk model generasi ke-10 di Thailand sudah pun berakhir. Menurut portal automotif negara berkenaan, Headlightmag, jualan model tersebut tidak akan digantikan dengan Civic Hatchback generasi baharu kerana prestasi jualan model sebelumnya adalah sangat kecil berbanding model sedan.

Dalam prestasi jualan tahunan terbaik pada 2017, Honda Thailand telah berjaya menjual sedan Civic FC dengan jumalah 24,432 unit, manakala hatchback Civic FK hanya terjual sebanyak 3,016 unit – atau dengan nisbah purata sekitar 10:1 antara sedan dan hatchback.

Manakala pada 2019, model kemaskini Civic sedan berjaya dijual sebanyak 28,259 unit oleh Honda Thailand, manakala model hatchback hanya dijual sebanyak 1,843 unit. Dengan statistik ini, model generasi baharu Civic Hatchback bukan sahaja tidak akan dijual, malah tidak akan diproduksi lagi di kilang baharu berteknologi tinggi Honda di Prachinburi.

Oleh sebab itu, pasaran Australia kini menerima stok Civic Hatchback mereka terus dari Jepun, berbanding dari Thailand ketika Civic FK masih diproduksi di negara tersebut. Honda Australia juga telah mengesahkan untuk Civic generasi baharu ini mereka hanya membawa model hatchback, dan ia dijual tiga kali ganda lebih mahal dari model sebelumnya kerana didakwa memberikan perincian yang lebih premium.

Seperti generasi sebelum ini, Civic sedan dan Hatchback berkongsi banyak persamaan seperti lampu hadapan, jarak roda dan juga sebahagian besar bahagian kabin. Pada bahagian muka, hatchback masih berkongsi bampar dengan rupa sama dengan versi sedan, tetapi diberikan gril berbeza di mana ia hadir dengan elemen sarang lebah, berbanding rekaan garis melintang pada sedan.

Kerana ketiadaan bahagian ‘punggung’, model Hatchback ini adalah 125 mm lebih pendek dari sedan, serta bahagian tailgate 50 mm lebih rendah yang kelihatan bersambung terus dengan garis bumbung yang lebih anggun. Lampu belakang model ini menampilkan kluster utama dengan rekaan berbeza terus dari sedan, serta merentangi keseluruhan pintu tailgate belakang.

Model pasaran Amerika Syarikat menawarkan pilihan rangkaian kuasa yang sama seperti model sedan iaitu 2.0 liter NA dan 1.5 liter VTEC Turbo. Bagi versi NA, ia diberikan enjin 2.0 liter empat silinder DOHC i-VTEC berkuasa 158 hp pada takat 6,500 rpm dan tork maksima 187 Nm pada takat 4,200 rpm.

Manakala versi turbo pula dijana oleh enjin 1.5 liter VTEC Turbo 180 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 240 Nm bermula 1,700 hinga 4,500 rpm – 6 hp/20 Nm lebih berkuasa dari model generasi ke-10. Berbeza dengan sedan yang hanya menerima kotak gear CVT, kedua-dua versi enjin pada Hatchback ini turut hadir dengan pilihan kotak gear manual enam-kelajuan untuk pemanduan yang lebih sporty.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required