SPYSHOT: smart #1 dilihat diuji buat pertama kali – binaan Geely, akan dijual oleh Proton Edar di M’sia

SPYSHOT: smart #1 dilihat diuji buat pertama kali – binaan Geely, akan dijual oleh Proton Edar di M’sia

Januari lalu, jenama kereta kompak milik Mercedes-Benz yang kini telah berubah menjadi jenama elektrik sepenuhnya iaitu smart diumumkan akan kembali ke Malaysia, sempena pengecualian cukai untuk kereta elektrik (EV) yang diberikan oleh kerajaan bermula tahun ini.

Dan apa yang menarik, smart akan dijual di Malaysia dan juga Thailand melalui pengedar baharunya iaitu Proton Edar. Ini kerana smart kini adalah sebahagian dari keluarga besar Geely, dan model generasi baharunya iaitu smart #1 dibangunkan dan akan diproduksi oleh Geely, manakala rekaannya masih menjadi tanggungjawab Mercedes-Benz.

Sebelum ini, smart #1 hanya tampil dalam bentuk model konsep, dan unit prototaip yang sedang diuji seperti yang anda lihat ini merupakan penampilan pertama crossover elektrik berkenaan dalam bentuk produksi sebenar. Sama seperti imej paten yang bocor sebelum ini, rupa produksi sebenar smart #1 nampaknya memang hampir seiras dengan versi konsepnya sebelum ini.

SPYSHOT: smart #1 dilihat diuji buat pertama kali – binaan Geely, akan dijual oleh Proton Edar di M’sia

Walaupun masih diberikan pelekat penyamaran, dapat dilihat keseluruhan badan smart #1 direka seakan gula-gula jelly bean. Perincian lain yang dibawa dari model konsep termasuk lampu hadapan dan belakang yang merentangi keseluruhan lebarnya, liang udara bawah hadapan berbentuk trapezoid, pembuka pintu yang tenggelam, tiang-C yang tebal dan kesemua pintu dengan cermin tingkap tanpa bingkai.

Kesemua perincian ini sebenarnya adalah berasal dari konsep rekaan “Sensual Purity” Mercedes-Benz. Dan dengan liang udara hadapan aktif serta set rim yang direka turut mengambil kira aspek aerodinamik, secara keseluruhan smart #1 menghasilkan kadar pekali seretan hanya 0.29.

Bahagian dalaman smart #1 ini turut menerima rekaan minalis. Ia diberikan papan pemuka ringkas yang bersambung dengan konsol terowong yang agak tinggi tanpa suis-suis kawalan fizikal. Paparan instrumen nampak seperti direka dengan saiz kecil bersama skrin infotainmen yang agak besar berdiri sendiri pada bahagian tengah papan pemuka.

SPYSHOT: smart #1 dilihat diuji buat pertama kali – binaan Geely, akan dijual oleh Proton Edar di M’sia

Tanpa kehadiran suis-suis fizikal, mungkin kebanyakkan fungsi-fungsi kereta ini seperti kawalan sistem pendingin hawa dan lain-lain akan diletakkan pada skrin infotainmen dan boleh diaktifkan menerusi arahan suara serta gestur.

Tiada sebarang perincian teknikal smart#1 ini didedahkan buat masa sekarang. Namun sebelum ini SUV elektrik berkenaan sah dibangunkan menggunakan platform Sustainable Electric Architecture (SEA), iaitu platform yang dihasilkan oleh Geely khas untuk kereta elektrik penuh, untuk digunakan untuk jenama-jenamanya yang lain termasuk Geometry dan Zeekr.

Menurut sumber, smart #1 kini sedang menjalani ujian-ujian terakhirnya dan hampir bersedia untuk masuk ke pasaran. Model ini bakal didedahkan sepenuhnya di Berlin, Jerman pada 7 April ini.

Jurucakap dari smart berkata: “Kombinasi rekaan Mercedes-Benz dan kejuruteraan pintar mewujudkan hasil yang menarik. Rekaan luaran yang asli dan elegen memberikan keseimbangan yang sempurna antara estetika dan aerodinamik yang diasaskan dari kejuruteraan mendalam serta kualiti premium. smart #1 kini telah pun melengkapkan ujian pra-produksi yang ekstensif di utara China, dengan sistem bateri dan teknologi telah menjalani ujian hebat dalam suhu -40°C.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required