Lexus RX 2023 dalam teaser – model generasi kelima bakal terima perubahan enjin, rekaan lebih moden?

Lexus RX 2023 dalam teaser – model generasi kelima bakal terima perubahan enjin, rekaan lebih moden?

Apa yang anda lihat ini adalah gambar teaser untuk SUV Lexus RX generasi baru, yang akan diperkenalkan 1 Jun ini, sebagai pengganti kepada model generasi keempat yang sudah berada dalam pasaran sejak tahun 2015. Setakat yang boleh dilihat, tanda rekaan RX masih ada pada model ini, tetapi ia dimasukkan dengan elemen terkini seperti DRL daripada NX.

Lexus sendiri masih belum mahu mendedahkan banyak perincian tentang model baru ini, tetapi khabar yang kami terima dari Jepun mengatakan ia bakal melibatkan perubahan enjin, yang terdiri daripada unit empat silinder, dalam tiga versi hibrid dan satu pembakaran dalaman biasa.

Ini bermakna, enjin petrol V6 3.5 liter tidak lagi akan digunakan, dan ia berkemungkinan diganti dengan enjin petrol empat silinder sebaris 2.4 liter turbo seperti NX350, yang mampu menghasilkan 275 hp/430 Nm, dan dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan dan pacuan empat roda.

Lexus RX 2023 dalam teaser – model generasi kelima bakal terima perubahan enjin, rekaan lebih moden?

Kemungkinan bentuk RX 2023, diambil daripada pembentangan model elektrik Lexus

Ada juga sumber dari Jepun yang mengatakan varian paling tinggi bagi RX generasi baru ini adalah sebuah plug-in hybrid, yang menggunakan enjin 2.4 liter turbo bersama padanan satu motor elektrik, manakala model permulaan dijangka menggunakan enjin 2.5 liter Atkinson-cycle dengan kemampuan 240 hp dan 391 Nm, seperti NX350h.

Kemudiannya, turut dijangka adalah ketibaan varian RX450h+, yang menggunakan enjin 2.5 liter Atkinson-cycle bersama dua motor elektrik. Pada NX, tetapan ini dipadankan bersama bateri lithium ion 18.1 kWh. Selain daripada itu, ada juga berita yang mengatakan RX baru ini dijangka menggunakan platform TNGA versi GA-K, seperti RAV4, Harrier, NX dan Lexus ES.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required