Mercedes-AMG A35 Sedan CKD akan dilancarkan tak lama lagi, RM306k untuk 306 PS? Tempahan dibuka

Mercedes-AMG A35 Sedan CKD akan dilancarkan tak lama lagi, RM306k untuk 306 PS? Tempahan dibuka

Sedan prestasi, Mercedes-AMG A 35 4Matic sedan mungkin akan menjadi model seterusnya yang di pasang secara tempatan (CKD) di Malaysia. Ini berikutan dakwaan dalam hantaran Facebook satu pengedar Mercedes-Benz tempatan (hantaran tersebut baru sahaja dibuang sebentar tadi) bahawa A 35 Sedan berkenaan kini adalah model CKD dan bakal dilancarkan tak lama lagi, serta tempahannya sudah boleh dibuat.

A 35 Sedan ini telah pun rasmi diperkenalkan di Malaysia pada September 2019 sebagai model yang diimport sepenuhnya (CBU), dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM348,888 ketika itu. Apabila kerajaan memulakan insentif pengecualian cukai jualan (SST), model ini dijual pada harga RM336,278. Namun hasil tinjauan kami buat masa sekarang, model ini tidak lagi disenaraikan dalam laman web rasmi Mercedes-Benz Malaysia (MBM).

Model-model A-Class Sedan biasa sudah pun dihasilkan secara CKD di Malaysia, dilancarkan pada Oktober 2021. Ia ditawarkan dalam dua varian, dijual pada harga bermula RM220,459 untuk model asas A 200 Progressive Line dan RM243,858 bagi model A 250 AMG Line, dengan kedua-duanya menerima pengecualian 100% SST kerana ianya model pemasangan tempatan. Namun harganya naik masing-masing RM9,555.79 dan RM3,999.88 pada Mac lalu kerana diberikan beberapa peningkatan ciri.

Mercedes-AMG A35 Sedan CKD akan dilancarkan tak lama lagi, RM306k untuk 306 PS? Tempahan dibuka

Hantaran Facebook yang dibuat oleh pengedar berkenaan masih belum menyatakan sebarang angka jualan sama ada sebenar atau anggaran untuk Mercedes-AMG A 35 Sedan CKD berkenaan. Namun kami sendiri boleh membuat anggaran berdasarkan pelbagai faktor.

Ketika A-Class sedan hanya dijual dalam versi CBU sebelum ini, A 35 AMG dijual pada harga RM81,000 lebih mahal berbanding varian A 250 AMG Line. Apabila insentif SST melibatkan pengurangan sebanyak 50% cukai berkenaan untuk model CKD pada Jun 2020 (sebelum A-Class Sedan ditawarkan dalam versi CKD), perbezaan harga berkenaan berkurangan sehingga RM77,203.

Oleh itu, Mercedes-AMG A 35 Sedan 4Matic CKD ini mungkin akan dijual pada harga hampir serendah RM300,000 – mungkin RM306k untuk sedan prestasi berkuasa 306 PS ini? Sekiranya harga tersebut menjadi kenyataan, A 35 Sedan berkenaan nampaknya bakal dijual pada harga yang jauh lebih murah dengan hot-hatch Jerman 2.0L 320 PS/400 Nm AWD Volkswagen Golf R Mk8, kini dijual pada harga RM358k.

Mercedes-AMG A35 Sedan CKD akan dilancarkan tak lama lagi, RM306k untuk 306 PS? Tempahan dibuka

Seperti model-model sebelum ini, kami juga jangkakan tiada sebarang perubahan besar dari segi spesifikasi antara versi CBU dan CKD bagi Mercedes-AMG A 35 Sedan 4Matic ini. Ia dijana oleh enjin M260 2.0 liter empat silinder turbo berkuasa 306 PS (302 hp) dan tork maksima 400 Nm.

Enjin tersebut dipadankan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan AMG Speedshift 7G, serta sistem pacuan semua roda AMG Performance 4Matic. Ini membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 4.8 saat.

Perincian-perincian lain yang diberikan pada A 35 Sedan versi CBU termasuk suspensi AMG Ride Control dengan penyerap hentak adaptif, pakej penggayaan penuh AMG Line, rim aloi lima-jejari 19-inci, dua skrin bersaiz 10.25-inci yang dihubungkan kepada sistem infotainmen Mercedes-Benz User Experience (MBUX), roda stereng AMG Performance, lampu hadapan Multibeam LEM bersama Adaptive Highbeam Assist Plus, pendingin hawa dua-zon, lampu suasana 64-warna, Pre-Safe dan Acitve Brake Assist.

Walau bagaimanapun, sebarang maklumat menerusi hantaran FB ini kami kira masih lagi belum muktamad, sehingga kami mendapat kenyataan rasmi dari MBM sendiri. Berminat sekiranya sedan prestasi ini dijual pada harga lebih rendah? Pastikan terus anda bersama kami untuk maklumat-maklumat lebih terkini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required