Daihatsu Sirion facelift 2022 dilancar di Indonesia – bermula RM69k, 1.3L, D-CVT, tiada sebarang ADAS

Daihatsu Sirion facelift 2022 dilancar di Indonesia – bermula RM69k, 1.3L, D-CVT, tiada sebarang ADAS

Selepas Perodua Myvi facelift 2022 diperkenalkan di Malaysia November tahun lalu, kini ia sudahpun tiba ke pasaran Indonesia – seperti sebelum ini, ia dijual dengan lencana Daihatsu sebagai Daihatsu Sirion facelift 2022 di sana. Ya, ia adalah sebuah model rebadge dari Perodua Myvi, dan diimport sepenuhnya dari kilang Perodua di Rawang.

Sirion facelift ini dijual dalam dua pilihan varian di republik berkenaan bermula dengan model X CVT berharga Rp 227,600,000 (RM69k) dan juga varian R CVT dijual pada harga Rp 236,800,000 (RM72k). Jadi berbeza dari model sebelum ini yang ditawarkan dengan pilihan kotak gear automatik 4AT dan manual lima-kelajuan, versi kemaskini ini nampaknya hanya hadir dengan pilihan transmisi CVT automatik untuk kedua-dua varian.

Untuk enjin, masih kedua-dua varian hanya diberikan unit 1NR-VE 1.3 liter berkuasa 94 hp/121 Nm, tanpa pilihan enjin 1.5L yang lebih berkuasa seperti Myvi. Kotak gear baharu untuk Sirion ini juga sama dengan Myvi facelift iaitu transmisi D-CVT.

Daihatsu Sirion facelift 2022 dilancar di Indonesia – bermula RM69k, 1.3L, D-CVT, tiada sebarang ADAS

Kedua-dua varian ini juga dilihat tampil dengan spesifikasi yang sama, dibezakan hanya dengan kit penggayaan luaran. Varian X CVT tampil dengan rim 15-inci yang sama dengan 1.5L di Malaysia, manakala varian R CVT pula datang dengan kit badan seiras Myvi AV di Malaysia.

Penyegaran rupa luaran untuk Sirion facelift 2022 ini juga sama dengan Myvi facelift 2022 dengan bampar hadapan dan belakang baharu, lampu hadapan LED baharu dan juga cermin sisi auto-lipat. Model R CVT juga tampil dengan spoiler bumbung baharu, namun kedua-dua varian datang tanpa lampu nyalaan siang LED seperti Myvi.

Manakala untuk bahagian dalaman, Sirion turut menerima tingkat taraf hampir sama dengan Myvi seperti panel meter gaya optitron dengan skrin MID TFT 4.2-inci, roda stereng baharu yang seiras dengan roda stereng Perodua Ativa/Daihatsu Rocky, dua pemegang cawan untuk kabin belakang, pengingat pemakaian tali pinggang keledar untuk semua penumpang, skrin infotainmen baharu dengan fungsi hubungan kepada telefon pintar serta pelbagai lagi.

Sirion pasaran Indonesia ini masih belum ditawarkan dengan upholsteri kulit, namun ia kini baru sahaja menerima sistem start-stop enjin automatik Eco-Idle seperti Myvi. Tetapi ada satu perincian diberi pada Sirion yang tidak ada pada Myvi, iaitu sistem penyegar udara (air purifier). Suis untuk sistem berkenaan diletakkan pada tempat sama pada suis lampu automatik Myvi, di mana sistem tersebut juga tidak ada pada Sirion.

Walaupun dijual pada harga lebih tinggi, Sirion facelift 2022 pasaran Indonesia ini juga tidak didatangkan dengan sebarang sistem bantuan pemanduan termaju (ADAS). Di Malaysia, Myvi menerima pelbagai fungsi dari pakej sistem ASA dan PSDA seperti sistem Amaran Pra Pelanggaran (PCW) dan Brek Pra-pelanggaran (PCB atau AEB) untuk varian asas, manakala varian lebih tinggi diberikan sistem lebih canggih termasuk cruise control adaptif dan juga Pengelak Keluar Lorong (LDP).

Manakala untuk Daihatsu Sirion facelift 2022 pasaran Indonesia ini, sistem keselamatan yang diberikan hanyalah merangkumi empat beg-udara, cagak tempat duduk Isofix, serta sistem ABS, EBD dan VSC. Tingkat taraf yang diberikan pada model kemaskini ini hanyalah sistem bantuan mula mendaki (HSA).

Lima warna badan ditawarkan untuk Daihatsu Sirion facelift 2022 pasaran Indonesia ini iaitu Lava Red Metallic, Electric Blue Metallic, Granite Grey Metallic, Icy White Solid dan Glittering Silver Metallic – warna hero Cranberry Red Myvi tidak ditawarkan pada Sirion ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required