VIDEO: BMW 3 Series F30 dari Singapura langgar Honda e milik Tunku Idris, Tunku Temenggong Johor

Selepas pintu sempadan Malaysia-Singapura dibuka 1 April lalu, macam-macam insiden yang dilaporkan membabitkan kenderaan-kenderaan dengan nombor pendaftaran negara seberang tambak berkenaan – dari mengisi petrol bersubsidi RON 95 milik rakyat Malaysia, mengecaj kereta elektrik tanpa membayar, sehingga melakukan aksi-aksi merbahaya atas jalan raya.

Kali ini, sebuah BMW 3 Series F30 dengan nombor pendaftaran Singapura dilihat melanggar kereta elektrik comel Honda e pula di Johor ketika ia mahu masuk ke petak parkir. Tetapi nampaknya pemilik BMW berkenaan membuat ‘hal’ dengan orang yang salah, kerana Honda e berkenaan dipandu Tunku Temenggong Johor, Yang Amat Mulia Tunku Idris Iskandar Ismail Abdul Rahman ibni Sultan Ibrahim!

Insiden berkenaan dimuat naik oleh Tunku Idris sendiri pada laman Instagram miliknya. Dengan kapsyen ringkas, hanya ditulis “perangai” berkenaan turut memaparkan video kamera litar tertutup (klik hantaran Instagram di bawah untuk menonton video CCTV tersebut) bagaimana BMW tersebut melanggar bahagian hadapan kanan Honda e yang diparkir pada sebelah kiri jalan ketika ia mengambil side untuk masuk ke petak parkir pada sebelah kanan. Walau bagaimanapun, bagaimana insiden tersebut berakhir tidak dinyatakan pada hantaran berkenaan.

VIDEO: BMW 3 Series F30 dari Singapura langgar Honda e milik Tunku Idris, Tunku Temenggong Johor

Honda e merupakan kereta elektrik kompak yang setakat ini hanya dijual secara rasmi di pasaran Eropah dan Jepun, jadi ia tidak akan di bawa secara rasmi ke sini oleh Honda Malaysia. Tunku Idris memuat naik gambar Honda e tersebut buat pertama kali pada bulan Ogos tahun lalu.

Namun jika ada yang berminat, ada juga pengedar kereta import terpakai yang mula membawa Honda e ini ke pasaran tempatan, contohnya Weststar Motors yang menawarkan model berkenaan bermula tahun lalu. Ketika itu kerajaan masih belum menawarkan insentif pengecualian cukai untuk model-model EV, dan ia dijual pada harga RM210,000 untuk varian tertinggi Advance. Di UK model ini dijual baharu dengan harga atas jalan £31,665 atau sekitar RM180k.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required