Mercedes-Benz EQE SUV – bahagian dalam SUV elektrik mewah didedah, pengenalan global 16 Okt

Mercedes-Benz EQE SUV – bahagian dalam SUV elektrik mewah didedah, pengenalan global 16 Okt

Barisan kenderaan elektrik yang ditawarkan oleh Mercedes-Benz sekarang sudah ada pelbagai jenis, termasuk EQA, EQB, EQC, EQE dan EQS, tetapi nampaknya itu hanyalah satu permulaan. Pengeluar dari Jerman ini nampaknya bersedia untuk memperkenalkan satu lagi model, iaitu EQE SUV, yang mana pelancaran globalnya akan berlangsung 16 Oktober nanti. Sebelum ia berlaku, syarikat itu mendedahkan terlebih dahulu bahagian dalamnya.

Menurut Mercedes-Benz, EQE SUV adalah sebuah varian pelbagai guna bagi sedan EQE, dengan ciri utama daripada EQS, tetapi lebih dinamik. Selain daripada itu, EQE SUV juga dikatakan mempunyai antara ruang paling luas di dalam kelasnya, termasuk untuk kepala, kaki dan juga bahu.

Sistem MBUX Hyperscreen seperti EQS juga akan ditawarkan pada EQE SUV. Ia terdiri daripada tiga skrin resolusi tinggi di sebalik lapisan kaca yang bersambung sepanjang papan pemuka. Pendingin hawa yang berada di bucu mempunyai rekaan seperti turbin. Sama seperti model EQ yang lain, kabin EQE SUV juga mempunyai lampu suasana di sebalik kemasannya.

Mercedes-Benz EQE SUV – bahagian dalam SUV elektrik mewah didedah, pengenalan global 16 Okt

Bahagian dalam SUV lima tempat duduk ini juga mendapat kemasan yang menggabungkan bahan moden serta tradisional, seperti kayu dan aluminium. Beberapa jenis balutan dan warna untuk bahagian dalam ini disediakan, termasuk Balao Brown, Biscay Blue/Black, dan Neva Grey.

EQE SUV akan dibina di atas platform EVA (Electric Vehicle Architecture) khas untuk EV dan sudah digunakan untuk EQE, EQS and EQS SUV. Berkenaan penggerak, setakat ini masih belum ada perincian yang didedahkan, tetapi melihat kepada sedan EQE, versi SUV ini mungkin boleh menyediakan 292 hp dan tork 530 Nm, dengan pilihan satu motor atau dua motor dengan pacuan semua roda.

Sumber kuasa untuk motor ini berkemungkinan datang daripada bateri lithium ion 90 kWh, yang boleh menyediakan jarak gerak sehingga 660 km mengikut kitaran WLTP. Waktu mengecas adalah 4.25 jam dengan pengecas AC 22 kW, dan 8.25 jam menggunakan pengecas 11 kW. Apabila menggunakan pengecas pantas DC 170 kW pula, ia akan mengambil masa cuma 32 minit untuk penuh dan selepas dicas 25 minit, boleh memberikan jarak gerak 250 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required