Haval Cool Dog tampil rekaan menarik, enjin 1.5L turbo

Haval Cool Dog tampil rekaan menarik, enjin 1.5L turbo

Ora Good Cat keluaran Great Wall Motors (GWM) anda mungkin kenal, kerana ia sudah pun berada di negara kita dan berada dalam perancangan untuk pelancaran secara rasmi, dan sekarang, syarikat itu memperkenalkan satu lagi model baru di China iaitu Cool Dog.

Nama yang digunakan memang unik, tetapi sebenarnya rekaan SUV ini juga boleh dikatakan agak menarik. Ia mengikut trend, di mana sekarang juga banyak SUV kompak yang direka sebegini, bagi memberi pilihan berbanding rekaan SUV crossover biasa, manakala bentuknya pula lebih banyak berpetak dan seakan mengingatkan kepada Ford Bronco.

Cool Dog mempunyai ukuran panjang 4,520 mm, lebar 1,875 mm dan tinggi 1,745 mm tall, sementara jarak roda pula adalah 2,710 mm. Menggerakkannya adalah enjin empat silinder 1.5 liter turbo, dipadankan bersama kotak gear klac berkembar tujuh kelajuan untuk menghasilkan 184 hp dan tork 275 Nm. Pelanggan boleh memilih versi pacuan dua roda hadapan ataupun pacuan semua roda.

Setakat ini masih belum ada sebarang berita pengenalan Cool Dog di pasaran selain China, dan nampaknya kita perlu memerhatikan berita dari Australia untuk mengetahui sama ada ia akan dijadikan sebagai sebuah model global ataupun tidak.

Bagi pasaran Malaysia, Great Wall Motors baru sahaja membuat pengumuman kemasukan semula jenama itu, dan selain Ora Good Cat, model lain yang akan diperkenalkan adalah termasuk Haval H6 dan Haval Jolion, bermula suku keempat tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required