Kereta polis Perodua Myvi diserahkan secara rasmi – PDRM gunakan di Ulu Yam Bharu, Rasa dan Serendah

Kereta polis Perodua Myvi diserahkan secara rasmi – PDRM gunakan di Ulu Yam Bharu, Rasa dan Serendah

Pagi tadi secara rasminya Perodua menyerahkan lima buah Perodua Myvi yang akan digunakan sebagai kereta peronda polis kepada PDRM Selangor, dengan majlis yang dilangsungkan di Ibu Pejabat Perodua yang terletak di Rawang, Selangor. Majlis tersebut dihadiri oleh pengerusi Perodua, Tan Sri Asmat Kamaludin dan juga ketua polis Selangor Datuk Arjunaidi Mohamed.

Bagi yang tertanya-tanya, ya, ini merupakan lima buah Myvi yang tular di media-media sosial sebelum ini. Kesemua Myvi berkenaan adalah dari varian tertinggi AV, namun ia bukan model facelift terkini yang dilancarkan pada November tahun lalu, sebaliknya adalah dari versi pre-facelift. Unit-unit tersebut diserahkan kepada PDRM adalah atas inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) Perodua, dan syarikat itu turut menawarkan servis dan penyelengaraan percuma selama dua tahun untuk kesemua Myvi berkenaan.

Kesemua Myvi ini akan bertugas di sekitar Hulu Selangor, iaitu daerah terletaknya Ibu Pejabat Perodua di Sungai Choh, dan balai-balai Polis yang menerimanya adalah Serendah, Rasa dan Ulu Yam Bharu. Manakala unit selebihnya akan digunakan oleh ibu pejabat polis daerah.

Kereta polis Perodua Myvi diserahkan secara rasmi – PDRM gunakan di Ulu Yam Bharu, Rasa dan Serendah

Menurut Arjunaidi, kehadiran kesemua Myvi ini dapat membantu barisan kereta-kereta peronda PDRM sedia ada yang terdiri dari jenama Proton dan Honda. Beliau turut menyatakan bahawa kereta peronda Polis Myvi ini adalah selari dengan hasrat PDRM untuk terus mendekati rakyat dengan menggunakan kereta yang setaraf; Myvi merupakan kereta paling laris di Malaysia dan ia benar-benar kereta untuk rakyat.

Berbeza dengan kereta-kereta peronda polis lain yang diberikan warna badan putih, peronda Myvi ini menampilkan warna badan perak, atau secara lebih spesifik warna Glittering Silver. Namun grafik badan yang diberikan adalah seiras dengan kereta-kereta peronda polis terkini.

Turut kelihatan adalah pelekat logo Perodua yang ditampal pada bonet hadapan, but belakang dan juga kedua-dua pintu belakang. Manakala Myvi yeng bertugas di balai polis Serendah, Rasa dan Ulu Yam Bharu, masing-masing diberikan pelekat kawasan pada bahagian bawah pintu.

Selain dari perincian-perincian standard sebuah Myvi AV, kabin peronda polis ini menerima butang untuk mengaktifkan lampu strob polis yang berada di atas bumbung. Ia juga menampilkan mikrofon bagi membolehkan anggota polis bercakap menggunakan pembesar suara, serta sistem siren bersama unit kawalan tangan tanpa wayar, memberikan bunyi seperti yang tertera pada butangnya termasuk “wail”, “yelp”, “co co” dan “wa wa”.

Tiada ubahsuai dibuat pada sistem mekanikal, dan kesemua Myvi AV pre-facelift ini masih dijana oleh enjin 2NR-VE 1.5 liter berkuasa 102 hp dan tork maksima 136 Nm, digandingkan dengan kotak gear 4AT dan bukan D-CVT seperti model terkini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required