Nissan X-Trail 2023 masuk pasaran Eropah – 1.5L 3-silinder VC Turbo, sistem hibrid ringkas dan e-Power

Nissan X-Trail 2023 masuk pasaran Eropah – 1.5L 3-silinder VC Turbo, sistem hibrid ringkas dan e-Power

Nissan X-Trail generasi keempat sudahpun membuat kemunculan sulungnya lebih dua tahun lalu iaitu pada Jun 2020, dan kemudian diperkenalkan pada pelbagai pasaran seperti China, Amerika Syarikat (dikenali sebagai Rouge), Jepun, Australia dan lain-lain. Namun SUV berkenaan sebenarnya baru sahaja diperkenalkan di Eropah baru-baru ini.

Untuk benua berkenaan, X-Trail 2023 ini ditawarkan dalam versi lima- dan tujuh-tempat duduk. Ketika ia dilancarkan, X-Trail pasaran Eropah ini hanya menerima dua pilihan unit rangkaian kuasa dengan bantuan teknologi elektrifikasi.

Yang pertama adalah versi VC-Turbo 1.5 liter dengan sistem hibrid ringkas 12-Volt. Bagi versi ini, ia menampilkan enjin petrol 1.5 liter tiga-silinder turbo dengan sistem mampatan bervariasi (Variable Compression atau VC). Menerusi sistem berkenaan, enjin tersebut mampu untuk memberikan nisbah mampatan yang berbeza bergantung pada situasi.

Nissan X-Trail 2023 masuk pasaran Eropah – 1.5L 3-silinder VC Turbo, sistem hibrid ringkas dan e-Power

Contohnya ketika hanya kuasa yang rendah diperlukan, enjin berkenaan akan memberikan nisbah mampatan tinggi bagi memberikan kecekapan bahan api lebih baik yang boleh dibuat menerusi kelengkapan mekanikal istimewa pada aci engkol. Manakala bagi sistem hibrid ringkas, ia terdiri dari motor ECO dan juga bateri lithium-ion bersaiz kecil.

Bateri berkenaan menerima cas semula dari motor ECO setiap kali kereta SUV berkenaan menyah pecut. Dan apabila kereta berhenti, enjin tidak akan dibiarkan pada kelajuan melahu, sebaliknya akan dimatikan terus, dan ketika ini bateri lithium ion berkenaan akan membekalkan kuasa elektrik pada kenderaan, membolehkan enjin terus mati dalam tempoh masa yang lama.

Manakala ketika ia mahu bergerak semula, enjin akan dihidupkan semula secara lembut menggunakan motor ECO sebaik sahaja kaki diangkat dari pedal brek. Dan sekiranya perlu, motor ECO tersebut turut akan memberikan 6 Nm tork tambahan ketika memecut. Ini memberikan prestasi pecutan 0-100 km/j dalam masa 9.6 saat serta mencapai kelajuan maksima 200 km.

Nissan turut mendakwa bahawa X-trail 1.5 VC Turbo dengan sistem hibrid ringkas ini mampu mencapai penggunaan bahan api serendah 7.1 l/100 km mengikut standard WLTP (7.2 l/100 km untuk model 7-tempat duduk).

Nissan X-Trail 2023 masuk pasaran Eropah – 1.5L 3-silinder VC Turbo, sistem hibrid ringkas dan e-Power

Pilihan unit rangkaian kuasa kedua bagi X-Trail pasaran Eropah ini adalah model e-Power, iaitu sistem hibrid jenis range extander yang hampir kepada kereta elektrik sebenar. Bagi model ini, ia menerima enjin petrol 1.5 liter tiga-silinder VC Turbo yang bertugas hanya sebagai generator untuk mengecas bateri sistem hibrid.

Manakala roda hadapan digerakkan 100% menggunakan motor elektrik yang berkuasa 204 PS (201 hp atau 150 kW) dan tork maksima 330 Nm. Model e-Power ini juga turut ditawarkan dengan pilihan sistem e-4ORCE yang akan memberikan satu lagi motor elektrik berkuasa 128 PS (126 hp atau 94 kW) dan tork maksima 195 Nm di belakang bagi memacu roda belakang.

Jadi model e-Power dengan sistem e-4ORCE ini akan memberikan pacuan semua roda kepada X-Trail berkenaan serta menawarkan kuasa keseluruhan 213 PS (211 hp atau 157 kW). Ini membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 7 saat (7.2 saat untuk model 7-tempat duduk), kelajuan maksima 180 km/j, serta penggunaan bahan api penggunaan bahan api serendah 6.3 l/100 km.

Manakala bagi model e-Power tanpa sistem e-4ORCE pula, pecutan 0-100 km/j mengambil masa 8 saat dan mencatatkan kelajuan maksima hanya 170 km/j, tetapi mampu mencapai penggunaan bahan api lebih rendah iaitu 5.8 l/100 km.

Dari segi rupa, X-Trail pasaran Eropah ini menampilkan rupa yang hampir sama seperti model-model pasaran lain. Begitu juga pada kabin, di mana ia juga turut menerima skrin dua skrin 12.3-inci, di mana salah satu adalah untuk sistem infotainmen NissanConnect dan satu lagi untuk paparan instrumen digital.

Nissan menyatakan bagi model tujuh-tempat duduk, kerusi barisan paling belakang mampu untuk menempatkan penumpang berketinggian 160 cm dengan selesa, atau ia boleh dilipat bagi memberikan lebih ruang kargo. Manakala penumpang baris kedua menerima sistem pendingin hawa sendiri (tiga-zon), serta banyak port USB dan pelindung matahari bina-dalam.

Manakala untuk sistem bantuan pemanduan, SUV ini turut menerima sistem Nissan ProPILOT bersama Navi-Link, yang memberikan fungsi seperti cruise control adaptif bersama sistem stop & go, bantuan kekal lorong dengan intervensi titik buta, serta data dari sistem navigasi turut digunakan bagi melaras semula laju apabila melalui selekoh dengan radius lebih tajam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required